3rd February 2012, 14:26
|
Registered User
|
|
|
|
Overheid moet durven in te grijpen Preventiecampagnes meer op laaggeschoolden richten
Ik vind ook dat gezondheidspreventiecampagnes meer op de laaggeschoolden mogen gericht worden. De cijfers uit het artikel geven aan dat er een enorme gezondheidskloof is tussen arm en rijk. Die gezondheidskloof moet volgens mij bij de wortel aangepakt worden en er moeten preventiecampagnes komen op school die voornamelijk gericht zijn op deze doelgroep. Ook op het werk zouden dergelijke campagnes kunnen worden georganiseerd. Werknemers aansporen om met de fiets naar het werk te komen tegen een kleine vergoeding is ook een manier om de gezondheidskloof aan te pakken. En ik denk dat enkele van deze kleine maatregelen al een groot verschil kunnen maken.
Vaak zijn kinderen die in het BSO terechtkomen of jongeren die hun school niet afmaken en op leercontract gaan kinderen uit kansarme gezinnen. Als je thuis vaak niets anders ziet dan miserie en familieleden die beginnen te roken en slechte eetgewoontes, dan raak je zelf ook sneller aan het roken met de nodige gezondheidsgevolgen van dien.
Zoals al aangegeven in het artikel hebben hooggeschoolden minder gezondheidsproblemen omdat ze sneller de norm volgen. Maar deze gegevens mogen voor mij geen uitvlucht zijn om preventiecampagnes bij hooggeschoolden te laten vallen!
|