Enkele post bekijken
  #5  
Oud 3rd February 2012, 11:12
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Het B-attest afschaffen, betekent dat alleen nog het A-attest en het C-attest overblijven, resp. 'geslaagd' of 'niet geslaagd'. Dat wil dus zeggen dat de leerling zeer goed moet georiënteerd worden, iets wat volgens mij nooit 100 % waterdicht kan zijn. Een kind kan in het lager onderwijs de primus van de klas zijn en eens in het secundair onderwijs beland, het toch laten afweten. Misschien hebben de ouders hun kind in een te moeilijke richting geduwd, alleen maar voor de naam. Is dat kind dan gedoemd om het jaar terug te moeten doen?

Anderzijds heb ik ook soms mijn bedenkingen bij het B-attest. Dikwijls wordt dit ingeroepen om een leerling, die gebuisd is omdat hij een jaar te lui is geweest om zijn boeken vast te nemen, maar te heroriënteren naar een richting die gemakkelijker is. Ik vind dat, als de leerling alle capaciteiten in huis heeft om dat jaar tot een goed einde te brengen, men zou moeten kunnen verplichten om dat jaar opnieuw te doen. Als we leerlingen moeten voorbereiden op de maatschappij, dan geven we de verkeerde boodschap mee als we luiheid belonen met iets waarvoor hij/zij zich minder moet inspannen. Wanneer die leerling later gaat werken en een taak krijgt opgelegd, die hij/zij niet graag doet, dan zal de werkgever ook niet geneigd zijn hem/haar iets gemakkelijker/leuker te laten doen om zijn/haar zin te geven.
Ik hoor en ik zie te dikwijls leerlingen geheroriënteerd worden naar het beroepsonderwijs, terwijl ze eigenlijk totaal geen interesse, noch het profiel hebben om bijvoorbeeld schrijnwerker, bouwvakker te worden. Ook voor kantoor en verkoop moet een leerling geschikt zijn. Het beroepsonderwijs mag niet zomaar synoniem worden voor 'de restgroep', iets wat volgens mij nu nog te dikwijls gebeurt. Een leerling die economie-talen doet in het ASO heroriënteren naar handel-talen in het TSO vind ik dan weer niet zo'n slecht idee als die leerling in het ASO niet meekan omwille van het te hoge tempo bijvoorbeeld.

Kort gezegd: zoals elk voordeel zijn nadeel heeft, zo is het volgens mij niet anders met het B-attest. Dat attest zonder meer afschaffen? Ik zou het voorlopig toch nog niet doen.
Met citaat antwoorden