2nd February 2012, 17:41
|
Registered User
|
|
|
|
Momenteel heb ik nog 3 schoolgaande kinderen. Het valt mij op dat bij mijn dochter de ziektedagen van haar leerkrachten op 1 hand te tellen zijn en dat in de scholen van onze andere kinderen geen dag voorbij gaat zonder dat ze minstens 1 uur geen les hebben gehad wegens afwezigheid van betreffende leerkracht. Ik heb deze vaststelling zelfs al voorgelegd aan de directie, maar zij reageerde niet. Ik vind dit - op zijn zachtst gezegd - allesbehalve normaal en uitermate irritant. Het wekt wrevel bij de ouders, want de leerstof moet binnenkort wel gekend zijn.
Ik wil hier niet beweren dat echt zieke mensen zich ijlend aan hun schoolbord moeten vastklampen om toch maar les te kunnen geven, maar diegenen die willen profiteren zitten in het onderwijs op een gunstige plaats. Volgens mij kan de directie van een school nochtans een grote rol spelen in de mate van ziekteverzuim van het personeel. Wanneer leerkrachten rechtstreeks naar hun directeur moeten bellen om te melden dat ze thuis blijven en zij weten dat die directeur daar niet nonchalant mee omspringt, zullen al eens twee keer nadenken wanneer het eerder 'geen zin hebben' is dan ziek zijn.
Ik vind dat er vooral eerlijkheid moet zijn rond afwezigheden. Als je niet ziek bent, moet je ook geen ziekte veinzen. Het schaadt het imago van het beroep en van het onderwijs in het algemeen.
Tussen haakjes: mijn jongste zoontje stapt net binnen. Hij vertelt dat vandaag 3 leerkrachten afwezig waren wegens ziekte. Van een van hen had hij normaal 2 opeenvolgende uren les. Dat betekent dat deze leerlingen meer dan de helft van de lestijd vandaag geen les hebben gehad!
|