31st January 2012, 21:30
|
Registered User
|
|
|
|
Zelf had ik nooit de link gemaakt tussen gezondheidsproblemen en laaggeschoolden. Ik had er dan ook totaal geen idee van dat laaggeschoolden meer roken, minder bewegen en zelfs vaker zelfmoord plegen dan hooggeschoolden. Het is een opmerkelijke problematiek.
Voor laaggeschoolden die hun job verliezen, stort de wereld in. Dat kan ik wel begrijpen. In deze maatschappij is het moeilijk om een baan te vinden zonder over een degelijk diploma te beschikken. De druk ligt hoog en de zoektocht naar een nieuwe job zal niet gemakkelijk zijn. Rond dit feit moet zeker gewerkt worden in de campagnes.
Het wordt dus tijd om aan de alarmbel te trekken en drastische maatregelen te nemen. De campagnes die worden voorgesteld zien er goed uit. Nu moeten ze alleen nog in praktijk gebracht worden.
Het voorstel van Wim om als leerkracht een gezond leven en beweging te promoten, is ook een goed plan. Leerkrachten staan dicht bij de leerlingen en kunnen veel meer bijbrengen dan vakkennis alleen. We kunnen ons best doen om zo veel mogelijk laaggeschoolden te vermijden door de leerlingen te blijven motiveren en zo het aantal drop-outs te beperken. Een mooie doelstelling voor de toekomstige leerkrachten!
|