28th January 2012, 02:06
|
Registered User
|
|
|
|
Ik denk dat het allemaal nog wel zal meevallen. Het zal niet zo zijn dat fietser gewoon rechtdoor mogen rijden op een kruispunt als ze rood licht hebben hoor. Het zal vooral het rechts afslaan zijn. Iets wat nu al mag op sommige kruispunten, zelfs voor automobilisten. Ik denk aan het kruispunt in centrum Oostmalle als je van Vlimmeren komt, daar kan je rechts afslaan op een apart rijvak terwijl de anderen groen hebben. Ook als je de ring van Turhout opdraait als je van Vosselaar komt heb je een zelfde situatie. Ik denk dat men dit vooral wil doorvoeren voor fietsers in soortgelijke situaties. Het is inderdaad tijdsverlies als je voor een rood licht staat als je naar rechts moet, terwijl je perfect kan afslaan zonder de auto's te hinderen. Ik denk dat het het fietsverkeer vlotter zal maken.
Het is wel zo dat fietser het reglement goed zullen moeten kennen, maar dat is een algemenere problematiek. Je merkt het pas als je zelf automobilist bent, maar mensen op de fiets houden zich vaak niet aan de verkeersregels (zelf ook zondaar). Ik ben eigenlijk voorstander van een theorie-examen voor fietsers, maar dat is waarschijnlijk nooit uitvoerbaar gezien de jonge leeftijd die je hebt wanneer je leert fietsen. Het valt wel op dat mensen in de auto zich aan het verkeersreglement houden, maar op de fiets lijken ze het vergeten (zelf ook zondaar af en toe).
|