26th January 2012, 22:02
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
|
|
Ik denk dat je veel argumenten voor, maar ook veel tegenargumenten kunt formuleren in verband met deze hervormingen. Allereerst het B-attest afschaffen, vind ik ook geen goed idee. Positief is wel dat ze het watervalsysteem willen tegengaan. Dit systeem kan immers een negatieve invloed hebben op het zelfbeeld van de leerling. Maar ik denk wel dat een B-attest helemaal niet demotiverend hoeft te zijn voor de leerling. Meestal is het de beste oplossing en voelt de leerling zich na dat jaar vol mislukkingen en tegenslagen, veel beter in een klas waar hij kan volgen en kan hij eindelijk succeservaringen opdoen. Er zijn natuurlijk heel wat leerlingen waarbij het wel een grote tegenvaller is dat ze naar een andere richting moeten, niet alleen de leerling zal teleurgesteld zijn, maar vooral de ouders zullen ontgoocheld zijn in de prestaties van hun kind, terwijl zij waarschijnlijk wel wisten dat deze richting te zwaar was voor hun kind.
Het is dan aan de ouders en de lagere school om te weten, te achterhalen, welke richting het beste past bij hun kind. Natuurlijk weet je dit niet honderd procent zeker op voorhand, maar je weet wel wat de capaciteiten zijn van je kind. Je zou moeten weten wat hij aankan of net niet. In het vorige artikel wordt beschreven dat er vanaf de basisschool al extra leerlingengeleiding zou moeten zijn. Dit vind ik een goed idee, zo wordt toch gekeken naar de zorg van elk kind. Te vaak zijn er leerlingen die in de lagere school niet kunnen volgen, omdat het tempo misschien te snel is, of omdat ze last hebben van andere problemen (bv. dyslexie, dyscalculie). Er zijn heel wat leerlingen die in de lagere school nog niet beseffen dat ze kampen met een leerprobleem. Als men dit al kan opsporen in de lagere school, denk ik dat deze leerlingen een andere (betere) toekomst kunnen tegemoet gaan.
|