22nd January 2012, 10:53
|
Registered User
|
|
|
|
Ik kan de redenering begrijpen dat men dit wilt afschaffen, maar ik blijf toch voorstander van een B-attest. Het klopt inderdaad dat de keuze vrijwillig moet zijn en niet dat je naar een TSO of BSO richting gaat omdat je gedwongen wordt. Anderzijds zijn er ook leerlingen waarvan wordt gezegd dat bijvoorbeeld moderne juist wel of juist niet gaat lukken. Als zij zich toch willen wagen aan moderne, maar er dan toch niet komen op het einde van het jaar, omdat ze kampen met enkele te korten, dan vind ik dat zij wel degelijk mogen doorgaan. Natuurlijk wel op voorwaarde dat deze leerling de minimum vereisten voor TSO heeft behaald. Wanneer zij meteen het jaar moeten overdoen dan kan dit erg demotiverend werken voor de rest van hun schoolperiode, voor anderen kan dit natuurlijk een stimulans zijn om het echt beter proberen te doen het volgende jaar, al gaat deze voorwaarde enkel op wanneer het maximum al niet uit de leerling is gehaald.
Wat ik nog versta onder de eventuele nieuwe regulering is dat enkel de eerste 3 jaren geen B-attest kunnen ontvangen. Men wilt met de nieuwe voorstellen de keuze voor een specifieke richting zo lang mogelijk uitstellen, maar mij lijkt dat je toch wel ten laatste in het 5de jaar die beslissing moet nemen wil je voldoende gevormd worden in deze specifieke richting. Maar ik vraag me af hoe je in deze situatie dan wel een B-attest kunt ontvangen. Je volgt bijvoorbeeld Economie-Wiskunde, je komt er niet voor Economie dus je mag een andere richting gaan doen, zolang deze maar geen Economie bevat. Je kan toch niet plots doorgaan naar het volgende jaar Wetenschappen-Wiskunde. Je komt een jaar kennis te kort wat betreft Wetenschappen.
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken mochten de nieuwe wetsvoorstellen goedgekeurd worden.
Wat het vak technologisch denken bevat, kan ik enkel maar zulke beslissingen toejuichen. Dit is natuurlijk recht in mijn vakgebied, namelijk: techniek.
|