Enkele post bekijken
  #5  
Oud 21st January 2012, 13:08
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Citaat:
Orgineel gepost door Elise_v
Het is ook een beetje absurd dat ze 'reclame' maken voor de opvoedingslijn door vrij jonge (!!) kinderen een kwetsende/rebelse tekst te laten zingen op vrolijke kerstliedjes (waardoor omstaanders, die ook vaak kinderen bij zich hebben, geschokt weglopen omdat ze niet willen dat hun kind dit hoort). Zulk een actie valt natuurlijk op omdat het choquerend is maar is het nodig om jonge kinderen zulke scheldwoorden en teksten aan te leren puur voor een reclamestunt?

Nogmaals, ik was erg gechoqueerd de eerste keer dat ik het hoorde maar achteraf zie je er ook wel de humor van in natuurlijk.

Ik denk niet dat dit spotje humoristisch bedoeld is en dat je er humor moet in zien. Daarnaast denk ik ook niet dat ze jonge kinderen zulke scheldwoorden en teksten hebben moeten aanleren. Deze hadden ze heus al wel in hun vocabularium staan.
Wat ook net het punt maakt. Kinderen komen vaak met de meest kwetsende scheldwoorden af. Generatie na generatie wordt verbaal sterker.

Woorden als rosse mongool zijn voor mij niet vreemd. Sommige kinderen zijn pestkopjes en weten vaak niet wat kan en niet. Dit is de taak van ons (ouders en leerkrachten) om duidelijk te maken dat dergelijk taalgebruik niet kan. Wanneer ouders niet weten hoe dit aan te pakken kunnen ze naar de opvoedingswinkel gaan.

Ik ben het dus niet eens met wat Charlotte Cooreman zegt.

Citaat:
Orgineel gepost door Charlotte Cooreman
Ik kwam tot de conclusie dat de liedjes die het kinderkoor zong misschien wel een aanzet kan zijn tot pesten, ook al was dit niet de bedoeling van de stunt. Volgens mij had de opvoedingslijn beter moeten nadenken over de teksten en zeker over termen als 'rosse mongool'...

De opvoedingslijn is er net wanneer je kinderen hebt met dergelijk taalgebruik en je niet weet wat er mee aan te vangen.
Dit spotje vat het samen zoals het is. Sommige jongeren van die leeftijd hebben een foutief taalgebruik en we moeten als ouder op tijd ingrijpen. De opvoedingslijn laat ons via deze weg weten dat zij de mensen zijn die ons er bij kunnen helpen als we het zelf even niet meer weten.

Ook wil ik nog wel even de opmerking maken dat we niet alle jongeren over 1 kam mogen scheren. Er zijn veel kinderen die wel in de opvoeding meekrijgen dat zo'n taalgebruik niet kan/mag.
Kinderen die zo'n taalgebruik hanteren doen dit soms ook achter de rug van de ouders dus het is aan ons allen om hier op te letten en duidelijk te maken dat zoiets niet getolereerd wordt.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden