Enkele post bekijken
  #8  
Oud 16th January 2012, 23:32
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik kan natuurlijk enkel uit persoonlijke ervaring spreken, maar net op die leeftijd (14-17 jaar) is het stoer om veel te verzetten. Dat was bij ons ook zo, dat was bij veel mensen die ik toen kende ook zo. Nu zijn we allemaal de 20 gepasseerd en we doen het rustiger aan, wat ook normaal is denk ik.
Ik wil eerst statistieken en cijfers zien voor ik conclusies trek. Ik kan niet afgaan op artsen die een "gevoel" hebben dat het erger wordt. Dit lijkt mij nieuws voor op een trage nieuwsdag, er is geen enkele aanwijzing dat het gevoel van die artsen ook door cijfers gestaafd wordt. Vergeet niet dat mensen altijd de neiging hebben om het verleden rooskleuriger in te zien dan het werkelijk was. Ik kom uit een milieu waar het vroeger (30 jaar geleden en verder) niet normaal was om te beginnen werken vanaf je 13-14de. Vanaf dan was je 'grote' mens en vanaf dan mocht je alles. Om maar aan te tonen dat dit vroeger ook voorkwam. Ik heb het bijzonder moeilijk om zonder enige concrete bewijzen te spreken over "de jeugd van tegenwoordig" en ze af te schilderen als moreel vervallen. Ik herinner mij nog zeer goed alle misstappen die ik begaan heb en ik probeer ze niet te verbergen door mijzelf als een voorbeeldige jongere voor te stellen (ik zeg niet dat de mensen dat hier doen, of al zeker niet bewust). Jongeren zijn nogal vaak kop van jut, waarschijnlijk ook omdat ze een makkelijk doelwit zijn.
Ik moet wel toegeven dat ik het gevoel heb dat jongeren meer sterke drank drinken en dat is inderdaad zeer gevaarlijk, veel gevaarlijker dan een gewoon pintje.

Edit: Ik moet mijn mening herzien. Een beetje opzoekwerk heeft mij naar de volgende studie gebracht: link
Uit het onderzoek blijkt inderdaad een stijging de laatste 4 jaren (in Nederland, maar ik denk dat we dit ook kunnen extrapoleren naar Vlaanderen).
Blijkbaar is er toch een onrustwekkende tendens aan de gang. Er moet wel gezegd worden dat het nog steeds een klein percentage van de jongeren omvat: 648 in 2011. Dat is helemaal niet veel, maar het feit is wel dat het een stijging was tov 2010.
Volgens mij zijn het wel niet de fuiven die de boosdoener zijn. Vooral thuis bij vrienden of op straat wordt er onrustwekkend veel alcohol geconsumeerd, toch op plaatsen waar minder sociale controle is. Dit in tegenstelling tot cafés of fuiven.
Met citaat antwoorden