Enkele post bekijken
  #7  
Oud 16th January 2012, 08:41
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Misplaatste nostalgie? Daar heb ik toch mijn twijfels over. Het klopt inderdaad dat jongeren hun grenzen moeten aftasten. Jong zijn en plezier maken, dat zijn twee handen op één buik. Ook ik heb plezier gemaakt, maak plezier en ben dat van plan om nog veel te doen. Maar ik denk dat bv. met de sociale controle die hieronder opduikt, al een eerste probleem gesteld kan worden: Het gaat de jongeren in hun vriendengroepen tegenwoordig maar al te vaak om wie kan er het meest verzetten ? Met alle gevolgen van dien. Ik denk dat het niet voor niets is dat fenomenen als comazuipen met de alarmbel op roodgloeiend in het nieuws komen. Het gaat mij absoluut niet over het heilig boontje uithangen, want ik ben zelf ooit ook dronken geweest, maar toen ik mijn grens een keer écht leerde kennen, was ik op een leeftijd dat ik daar zelf de verantwoordelijkheid voor droeg. Als wij met onze vriendengroep nu naar een tentfuif gaan, staan wij versteld van hoe die jongeren zich gedragen. Zoiets heb ik, en dat durf ik met het hand op het hart zeggen, nooit gedaan. Is dat het heilig boontje? Nee: de les opgelegd van thuis om me te gedragen, maar ik leerde alcohol, drugs en seks ook kennen, ik rolde er op die manier "zachtjes in". Ben ik daardoor autoritair opgevoed? Absoluut niet. Ouders laten hun kinderen nu wel losser, wat ik een mooie stap vind van ouders, maar om na zo'n misstap het kind terug vaster aan te trekken, is bijzonder moeilijk.

Dat wil niet zeggen dat je tot alles afgeschermd moet worden. Net daar zit hem het probleem: mijn generatie leek er wél nog zachtjes in te rollen. Tegenwoordig SMIJT de jeugd zich in het uitgaansleven, omdat ze al veel losser gelaten worden. Ik denk dat dat net het probleem is dat men met het artikel wil aantonen. 13-14-15 jarigen zijn erg gevoelig voor gedrag van ouderen dat 'stoer' lijkt. Uiteraard gaan zij ook veel drinken op fuiven zoals de 18-25 jarigen doen. Maar hun lichaam is daar nog niet op voorzien of totaal niet gewoon. Ik begrijp de bezorgdheid van de artsen wel. 12 jaar en al STOMdronken? Dat vind ik te gek voor woorden. Daar moet méér preventie tegen komen.
Met citaat antwoorden