Enkele post bekijken
  #5  
Oud 15th January 2012, 16:56
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Volgens mij engageren steeds meer en meer scholen zich om reeds in de eerste graad van het secundair onderwijs hun leerlingen te wijzen op de gevolgen van o.a. alcoholmisbruik via allerhande projecten.

Ik denk vooral dat er een taak is weggelegd in het wijs maken van ouders dat ZIJ het nog altijd zijn die de beslissingen nemen en dat ZIJ de verantwoordelijkheid hebben in die beslissingen, in dit geval wanneer ze hun kinderen op jonge leeftijd laten uitgaan. Jonge pubers horen niet thuis in het uitgaansleven. Uiteraard ga je hen daarmee alleen niet van de drank afhouden, maar ze zullen al wat meer moeite moeten doen om aan alcohol te geraken.

Verder hebben we wel een wetgeving die zegt dat alcoholische dranken niet mogen verkocht worden aan deze kinderen, maar in veel gevallen primeert de winst bij de verkoper, eerder dan zijn geweten. De kans om bestraft te worden is uiterst miniem en sommigen redeneren in de zin van: 'Als ik het hen niet geef, zal een ander het wel aan hen verkopen'. De controle hierop én de sancties mogen dus gerust nog strenger gemaakt worden.

Het klopt dat jongeren steeds jonger volwassen willen zijn, maar daarom moeten hun wensen nog niet ingewilligd worden. Volwassenen hebben steeds meer de touwtjes uit handen gegeven. Ik pleit niet voor een autoritaire opvoeding, waarin kinderen met angst naar hun ouders kijken, maar wel voor een goede samenwerking tussen ouders en onderwijs, waarin duidelijke regels worden opgesteld en gevolgd. Onlangs nog zag ik een reportage op tv waarin getoond werd hoe meisjes van heel jonge leeftijd hun eigen party's afschuimden, een andere reportage liet zien hoe nog jongere meisjes door hun ouders naar schoonheidsinstituten gebracht werden. Ze werden gemaquilleerd als volwassen vrouwen. Er was een interview met een moeder die, bijna met de tranen in de ogen, zei dat ze er feitelijk zelf wel tegen was, maar dat ze wel mee moest doen met de tendens. Ze voelde zich m.a.w. onder druk gezet door de maatschappij.

Ik vind ook dat we werk moeten maken van bv. meer sport op school, zodat jonge mensen meer zin krijgen om ook buiten school te gaan sporten. Jongeren hebben veel vrije tijd. Volwassenen moeten hen leren goed om te gaan met die vrijheid. Ik denk dat lichaamsbeweging een goede invulling kan zijn, althans dat is mijn ervaring. Mijn zoon vult al zijn vrije uurtjes met sport (karate, zwemmen, ...). Uitgaan interesseert hem niet, roken of drinken nog veel minder. Sport betekent voor hem niet alleen bewegen, maar ook sociaal contact.

Het is voor iedereen een beetje aftasten om zoon of dochter van alle mogelijke verslavingen af te houden en dé oplossing bestaat waarschijnlijk niet, maar we kunnen op zijn minst ons best doen.
Met citaat antwoorden