Citaat:
Orgineel gepost door Belinda.Vandenbempt
Persoonlijk vind ik dat het hoog tijd wordt dat er eens een lijn getrokken wordt, d.w.z. gelijke rechten en plichten voor iedereen. Als we moeten inleveren, dan iedereen. Als we langer moeten werken, dan ook zonder enige uitzondering.
Mijn gedachten gingen onmiddellijk naar de mensen die jaar in, jaar uit, zware lichamelijke arbeid verrichten, zoals bouwvakkers, mensen die aan de lopende band staan, enz., mensen die moeten werken in weer en wind. Zij zijn letterlijk 'versleten' wanneer ze met pensioen mogen. Zware lichamelijke arbeid laat zich op lange termijn voelen.
|
Spreek je jezelf niet tegen? Je zegt dat iedereen dan maar langer moet werken maar je beseft wel dat er mensen zijn die die leeftijd met moeite halen door hun fysieke arbeid?
Mensen in het onderwijs die op 50 op pensioen gaan maken wel plaats voor een nieuwe generatie. Ik snap natuurlijk je bedenkingen die je hebt bij het hele systeem. Maar des te langer men mensen in een job houdt, des te minder plaats er is voor beginners zoals wij.
Het is en blijft een moeilijke discussie. Er zijn altijd uitzonderingen, een systeem zonder uitzonderingen kan gewoon niet.
Mijn vader is sinds een jaar ook thuis. Hij heeft heel zijn leven aan de haven gewerkt, heeft jaren geleden een jaar plat gelegen omdat hij een hernia had. Er was zo weinig werk dat men toch altijd voor de 'jonge, fitte' generatie.
Mijn vriend de beroepsmilitair heeft problemen met zijn rug door jaren missies te doen voor ons land. Door zoveel keer uit een vliegtuig te springen dat zijn rug het heeft opgegeven. Hij moet dan ook maar verder werken?
Hij heeft de laatste jaren training gegeven aan nieuwe recruiten, maar dat kan je ook niet blijven doen. Een instructeur die zelf niet meer kan voordoen hoe je goed uit een vliegtuig springt, is geen goede instructeur.
Een trainingschef die niet mee kan pompen mag geen training meer geven, want de nieuwe wetten zeggen dat de instructeurs mee moeten doen.
Dus dan blijft er niet veel meer over. Zet hem niet op een bureau want dan wordt hij zot! Hij heeft voor de actieve baan gekozen in het leger en wilde/wil nooit achter een bureau zitten.
Je kan mensen toch niet dwingen om dan 'maar' iets anders te gaan doen omdat je 'versleten' bent. Als ze achter een bureau wilde zitten, hadden ze dat wel jaren ervoor gedaan. Niet alle leerkrachten zien het zitten om de stap naar zorgleerkracht te maken. Je kan ze toch ook niet dwingen!?