Enkele post bekijken
Oud 13th January 2012, 04:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door Jens.Mangelschots
Dus mensen het is kiezen of delen. Het is egoïsme of solidariteit, beide kan nu eenmaal niet.
Nou...

Heel ons sociaal-democratisch model is juist gebaseerd op het feit dat welbegrepen eigenbelang gelijk kan sporen met mechanismen van solidariteit, op voorwaarde dat de gemeenschap in hoofde van de staat bepaalde corrigerende mechanismen kan, mag en ook moet opleggen! Ik vind dat een prima model: ik heb namelijk helemaal geen zin om mij in te schrijven in een (post-)communistisch model waarbij het initiatief en de creativiteit van het individu door een collectiviserend overheidsapparaat veel te sterk aan banden wordt gelegd!

Dat gezegd: ik denk inderdaad dat het begrip 'solidariteit' redelijk uitgehold wordt als al van op voorhand duidelijk is dat omwille van politiek-populistische redenen vooral niet mag gezegd worden dat solidariteit meestal impliceert dat het in het eigen (kortetermijnbelangen-)vlees snijdt, wil het ook maar een beetje effectief zijn! Het verhaal van 'win-win' wordt naar mijn zin al te veel voorgesteld als alleen-zaligmakend op dit vlak...

Tegelijk wil ik evenmin voorbij gaan aan het argument dat 'solidariteit' niet vereenzelvigd kan en mag worden met een bodemloos vat: de genoemde solidariteit moet m.i. noodzakelijkerwijs ingeschreven worden in een tijdskader met eindperspectief, wil het de bevolking nog enigszins kunnen motiveren om haar duit in het zakje te (blijven) doen! Anders gezegd: als blijkt dat de geroemde 'solidariteitsgelden' enkel en alleen (moeten) dienen om een systeem in stand te houden waarbij de ontvanger zich kan (blijven) wentelen in een afhankelijkheidspositie, dan kan ik ook best begrijpen dat de donateurs hier na een tijd hun buik van vol krijgen (omvang vergelijkbaar met die van De Wever, al is hij naar het schijnt wel aan het letten op zijn gewicht)