Enkele post bekijken
Oud 12th January 2012, 15:59
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Ik ga hier niet flauw over doen en geef toe dat het ouder worden voor mij persoonlijk betekent dat ik er langer over doe om iets in mijn geheugen te prenten. Als ik er een getal moet opkleven, dan zou ik zeggen dat ik nu de helft van de tijd meer nodig heb om iets te kunnen onthouden. Het zal uiteraard afhangen van persoon tot persoon. Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is om vooral je hersenen actief te houden. Soms zie je mensen al van 's morgens voor hun poppenkast hangen (tv) om daar 's avonds nog te liggen. Je bent volgens mij nooit te oud om iets bij te leren. Er bestaan cursussen genoeg, overal vind je lectuur. In bibliotheken kan je gratis kranten lezen. Ik denk dat, hoe minder je moet nadenken, hoe minder je kan nadenken en nog veel minder kan onthouden. Om maar een voorbeeld te geven: mijn overgrootvader was 96 jaar toen hij stierf. Tot op de laatste dag was hij goed op de hoogte van de actualiteit, had hij over alles zijn mening, stapte hij als een 18-jarige en kon hoofdrekenen als de beste. Van alle luxeproblemen was toen weinig of geen sprake.

Het is mij al wel opgevallen dat jonge mensen bv. niet of nog nauwelijks uit het hoofd kunnen rekenen. Onlangs nog vertelde mijn moeder dat de kassierster in de supermarkt teveel had aangerekend. Zij moest het verschil terugbetalen en moest hiervoor 2,60 euro aftrekken van 3,80 euro. Zij zocht tevergeefs naar haar rekenmachine en riep dan een collega om te vragen of zij haar kon helpen. Toen zei ze dat ze even haar gsm zou nemen om het uit te rekenen. Uiteindelijk heeft mijn moeder haar uit de nood geholpen. Het kind was dankbaar dat iemand haar kon helpen met deze moeilijke berekening.
Ik wil hier maar mee zeggen dat we op de duur zo afgestompt zouden kunnen geraken dat we voor alles en nog wat de machines voor ons zouden moeten laten denken. Ik denk dat we hier toch wel een stapje moeten terugzetten.
Met citaat antwoorden