Enkele post bekijken
Oud 12th January 2012, 10:47
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Als ik mij niet vergis zijn de prijzen van de busabonnementen vorig jaar nog gestegen. Nu nog eens een prijsstijging gaan invoeren, zou toch teveel van het goede zijn. Busdiensten schrappen zou betekenen dat bepaalde mensen, die nu gebruik maken van het openbaar vervoer, niet meer op hun bestemming geraken. Ik zou eerder opteren voor een betere dienstverlening, d.w.z. meer bussen, betere verbindingen, meer haltes.

Diegenen die twijfelen tussen eigen vervoer of openbaar vervoer zullen hun keuze snel maken wanneer alle voordelen van dat laatste wegvallen. Onze wegen zijn ondertussen overzadigd. Files kosten de maatschappij handenvol geld. Laat ons dan vooral niet denken aan de enorme luchtvervuiling. Ik weet niet of we zomaar mogen stellen dat steeds meer en meer mensen samen de auto nemen. Persoonlijk denk ik dat er steeds meer en meer auto's verschijnen en het zijn dan nog geen kleintjes! Net nu de milieubewuste Belg zou gedacht hebben dat er minder nieuwe wagens zouden verkocht worden, omwille van het wegvallen van premies en het verhogen van taksen, net nu komen fabrikanten met andere achterpoortjes aandraven om hun verkoopcijfer de hoogte in te stuwen. Meer nog, mensen met een bedrijfswagen mogen zich ook in de handen wrijven, want ook voor hen is er geen vuiltje aan de lucht.

De positie van 'koning auto' komt nog in de verste verte niet in het gedrang, want we blijven rijden, al is het maar om het plezier. Bij de benzinepomp zullen we al eens gezucht horen, maar we blijven de tank vullen. De prijzen van benzine en diesel swingen de pan uit, maar we zullen wel op andere dingen besparen. Mijn auto, mijn vrijheid! Het is een slogan die er bij de meesten onder ons ingebakken zit. Is het dat zaligmakende vrijheidsgevoel dat aan de basis ligt van zoveel verkeersagressie? Ik heb er alvast mijn bedenkingen bij.

Soms hoor ik mensen neerbuigend reageren wanneer ik zeg dat ik regelmatig het openbaar vervoer neem. Ze vinden het niet zo 'chique' om aan een lus te hangen in een volgestouwde bus. Misschien lijkt dat inderdaad niet zo, maar anderzijds kan je wel denken dat op dat moment wel iemand in dienst is van de reiziger. Bekijk het een beetje als een grote taxi. Tja, als bepaalde mensen nog steeds denken dat een gekleurd stuk blik op de oprit een teken is van prestige, dan is dat hun mening. Als dat het enige is waarmee ze naar buiten kunnen komen, dan wekt dit bij mij eerder medelijden dan afgunst.

In ieder geval, willen we voor het milieu gaan en willen we binnenkort niet allemaal stilstaan op de weg, dan moet de overheid zorgen voor goede alternatieven = het openbaar vervoer VERBETEREN. Misschien moeten ze maar naar andere oplossingen zoeken voor de financiële kant van de zaak en ze zullen wel weten hoe en waar ze die gaan vinden, maar zeker niet bij hun klanten.
Met citaat antwoorden