Enkele post bekijken
  #4  
Oud 10th January 2012, 13:39
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Eén Belg op vijf riskeert arm te worden

Al in de eerste alinea treft mij de grootte van de kans die we allemaal, op de gefortuneerde uitzonderingen na dan, hebben om in de armoede verzeild te raken. Dat is nog maar eens een stimulans om alle kansen die je krijgt in het leven te grijpen. Jammer genoeg krijgt wel niet iedereen dezelfde kansen en kansarme mensen verzeilen daarom, jammer genoeg, sneller in de armoede. We mogen in tegenstelling tot de Oost-Europeanen wel blij zijn dat we in een welvarend land leven. Ons sociaal vangnet is veel meer uitgebouwd en zorgt ervoor dat de extreme armoede beperkt blijft. Positief in ons land is dat ‘MAAR’ 14,6 procent van de Belgische bevolking in armoede leeft, waarmee we onder het Europese gemiddelde blijven. Als je dan bij die ‘MAAR’ blijft stilstaan en je bedenkt dat er bij iedere honderd mensen die je kent veertien à vijftien in armoede leven dan denk ik dat het getal toch schrijnend is…

Nog een feit dat aandacht verdient van onze politici is dat de armen blijven verarmen en dat de rijken rijker blijven worden. De steeds groter wordende kloof tussen rijk en arm wordt al jaren aangekaart, maar daar blijft het helaas bij want veel verandering lijkt er niet te komen. Hopelijk klopt het dat een deel van de mensen die in armoede leven maar tijdelijk in armoede leven tot het economisch klimaat weer verbetert. Jammer genoeg zijn er mensen die in deze armoede blijven hangen… Op de televisie en de radio hoor je meer en meer mensen klagen over de enorme kloof tussen de jobs met de hoge lonen en de jobs met de gemiddelde lonen. Denk maar aan het actuele voorbeeld over de lonen van onze politici of denk aan de lonen van CEO’s bij banken. Dat nu de mensen met gemiddelde of lage inkomens het hardst worden getroffen door de crisis is erg jammer. Vaak komen deze mensen al moeilijk rond en nu wordt het voor hen nog moeilijker.

Bij de tussentitel ‘Helft Belgen werkt boven of onder hun niveau’ verschoot ik toch wel even. Het zou niet mogen zijn dat mensen onder of boven hun opleidingsniveau werken. Zo verkleinen ze de kansen voor mensen die jaren van hun leven geïnvesteerd om een bepaalde job uit te oefenen. Tegenwoordig is het zo dat mensen die een hoog opleidingsniveau hebben genoten en die meerdere diploma’s hebben behaald, deze informatie verzwijgen bij een sollicitatie omdat ze anders niet aan werk geraken. Geen diploma is niet goed, maar te veel diploma’s blijkbaar ook niet… Dat vrouwen vaak een job aannemen die onder hun opleidingsniveau ligt is jammer, maar er zullen wel tal van redenen zijn waarom vrouwen dit doen. Zo denk ik aan de opvoeding van de kinderen, een man die een hoge functie bekleedt op zijn werk en noem maar op.
Met citaat antwoorden