Enkele post bekijken
Oud 9th January 2012, 20:27
EvelienE EvelienE is offline
Registered User

Enerzijds zou ik direct willen stemmen om inderdaad de leerkrachten terug met 'u' te laten aanspreken. Het is een vorm van beleefdheid en persoonlijk doe ik het zelfs automatisch en voelt het raar aan om een leerkracht met 'je' aan te spreken. Beleefdheidsregeltjes kennen de meeste leerlingen niet meer en ik vind het als leerkracht ook belangrijk de leerlingen (terug) normen en waarden bij te brengen.
Anderzijds ben ik ook van het principe, en met mij nog vele onder jullie denk ik, dat er een zeker warm contact moet zijn tussen leerkracht-leerling. Willen we niet allemaal dat de leerlingen ons vertrouwen, zichzelf kunnen zijn bij ons en ons zien als een tof persoon? Ik denk door dit ook voor ogen te houden het dan weer moeilijker is om jezelf aan te laten spreken met 'u'. Enerzijds willen we een zekere grens behouden en willen we laten zien dat we hoger staan dan de leerlingen, anderzijds willen we graag tussen de leerlingen staan, zelfs een soort van vriend/vriendin die ze vertrouwen en waar ze naartoe durven komen met problemen (vriend/vriendin is misschien verkeerd uitgedrukt maar ik wist geen andere verwoording). Ik denk dat dit dus moeilijker is en ligt dan het lijkt.
Met citaat antwoorden