9th January 2012, 16:37
|
Registered User
|
|
|
|
Dat Nic het niet heeft voor BDW en zijn gevolg is geen nieuws Dat Bart De Wever er zelf een geheime agenda op nahoudt is volgens mij ook geen nieuws. Laat ons eerlijk zijn, welke politicus speelt echt open kaart met de bevolking en met zijn eigen kiezers? Het zou politieke zelfmoord zijn en net daar schuilt het grote probleem. Politiek gaat niet meer over wat de kiezer wil, het gaat niet meer over wat het algemene belang is en het gaat al lang niet meer over duurzame keuzes maken. Politiek is een business en in een business draait het om geld. Geld dat hier voor een groot deel gelijk is aan stemmen. Politiek draait dus om campagne voeren en imago creëren. Of dat nu het imago is van de retorische strateeg (BDW) of van de nobele, stille, "serieuze" politicus (Beke), maakt niet uit. Het draait er uiteindelijk om dat je een bepaald doelpubliek bereikt dat je geld kan geven in de vorm van stemmen.
Artikels zoals dit zetten dit enkel in de verf. Dit is een speelpleinruzietje uitvechten in de boekskes. Of het nu in de Story gebeurt of in de Humo, dat maakt niet uit, je spreekt er enkel een ander publiek mee aan.
De kiezer werkt dit natuurlijk zelf in de hand. Men zou beter een keer een partijprogramma lezen, dan zich te baseren op programma's van Woestijnvis. Soms heb ik wel het gevoel dat het hart van de democratie niet meer in de Kamer ligt, maar wel in de spelprogramma's. De opkomst van politici in spelletjes als De Slimste mens en de Pappenheimers ligt in ieder geval hoger dan die in de Kamer lijkt mij. (En ik heb het niet enkel over BDW)
|