Enkele post bekijken
Oud 20th December 2011, 20:08
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User

Ik vind dat net zoals vele anderen hierboven, ook Belinda een goed punt maakt.
Hoe slim is het om te gaan veralgemenen? Zal het tekort opgelost worden als eender wie, eender waar in België zich inschrijft voor een lerarenopleiding?
Als er bijvoorbeeld een tekort in Antwerpen is, denk ik niet dat leerkrachten uit bijvoorbeeld Limburg graag die overstap zouden maken. Ik denk dat het probleem vooral in de grote steden, zoals Antwerpen, ligt. Niet in de kleinere dorpen, waar zich ook zeer veel scholen bevinden.
Aangezien een leerkrachten-loon vrij wisselvallig kan zijn, snap ik dat bepaalde mensen die twijfelen aan hun 'roeping' als leerkracht, afgeschrikt worden. Je zou eigenlijk voor minder. Natuurlijk vormt een leerkrachtentekort een probleem, maar de oplossing wordt op de verkeerde plaats gezocht.
Leerkrachten uit Nederland hierheen halen vind ik een tikkeltje overdreven. Als er in Nederland genoeg werkmogelijkheden zijn voor leerkrachten én het beroep daar bovendien een pak aanlokkelijker gemaakt wordt door het loon, waarom moeite doen? Wie zal er komen opdagen? Als je het onderwijs dan aantrekkelijker wilt maken voor leerkrachten uit Nederland, waarom niet ineens voor leerkrachten uit België? Elk jaar wordt er gesproken van een lerarentekort, maar er wordt nooit echt iets aan gedaan.
Toen ik de titel las dacht ik meteen, 'oh, dit is goed voor mij', maar ik heb er toch mijn bedenkingen bij.
Met citaat antwoorden