Enkele post bekijken
  #8  
Oud 19th December 2011, 19:12
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
In hoeveel bochten gaat mijnheer Smet zich nog wringen om in de belangstelling te staan? Eerst en vooral geloof ik er niets van dat er een algemeen tekort is aan leerkrachten. Het zou misschien beter zijn te nuanceren. Zijn er te weinig kleuterleiders, te weinig leerkrachten lager onderwijs, situeren de tekorten zich vooral in het secundair onderwijs, ...? Geldt dat in het secundair onderwijs dan voor alle vakken? Ik denk zeker dat er niet mag veralgemeend worden.

Smet wil meer mensen warm maken om voor het lerarenberoep te kiezen. Hoe hij dat gaat doen, mag Joost weten, maar ik vind in ieder geval dat hij zich hiervan moet onthouden. Voor mensen die met hart en ziel voor dit vak kiezen, is het materialistische van ondergeschikt belang. De mogelijkheid tot vaste benoeming, de wedde, het hoge pensioen, de vakantiedagen en de mooie werkuren zijn mooi meegenomen, maar iemand die vooral voor het beroep kiest omwille van de voordelen, kiest slecht. M.a.w. wanneer een minister voor sinterklaas gaat spelen en beloftes gaat maken om op die manier mensen te verleiden om leerkracht te worden, dan weet hij echt niet waar hij mee bezig is!

Hoe haalt hij het trouwens in zijn hoofd om ook maar met de gedachte te spelen om leerkrachten uit Nederland naar België te halen? Gaat hij die mensen allemaal laten verhuizen of zet hij even alle bekommernissen over het milieu opzij en laat hij hen elke dag heen en weer pendelen? Ik denk dat onze noorderburen er een nieuwe belgenmop bij hebben om rond de feesttafel te vertellen.

Heeft minister Smet ook al eens nagekeken of Nederlandse leerkrachten dezelfde opleiding hebben genoten als wij hier in Vlaanderen? Ik kan mij voorstellen dat er minstens een klein verschil is in taalgebruik. Gaan we dat ook even wegwissen? Ik wil geen vooroordelen hebben, maar ik heb eigenlijk nog nooit een Nederlander gehoord die een onberispelijke uitspraak had, noch van het Nederlands, noch van het Frans, Duits of Engels. Overal hoor je hun accenten door. Voor alle duidelijkheid, ik vind in het algemeen Nederlanders toffe mensen, maar hen hier voor de klas gaan zetten gaat mij toch net iets te ver.

Bovendien, stel dat meer en meer jongeren zich zouden inschrijven voor de lerarenopleiding, dan betekent dat dat zij binnen ong. 3 jaar allemaal beginnen te solliciteren. Stel dat er hier ondertussen Nederlandse leerkrachten aangeworven zijn en dat er op die manier een teveel aan leraars komt, waar gaan wij dan moeten solliciteren? Ook in het buitenland? Of gaan we de anderen dan bedanken voor bewezen diensten en hen een enkele reis terug bezorgen? Prettig is anders. Op die manier krijgen Nederlandse leerkrachten, die nu in de werkloosheid zouden terechtkomen, slechts uitstel van executie.

Naar mijn bescheiden mening werd er in het verleden al veel te veel gerommeld in het onderwijs. Het wordt hoog tijd dat bepaalde ministers hun lessen leren. Het onderwijs is geen circus, waar om het even wie clown kan spelen door een pakje aan te trekken en een rode neus op te zetten.
Met citaat antwoorden