Enkele post bekijken
  #7  
Oud 18th December 2011, 18:54
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Een toch wel niet onbelangrijk artikel!
De meesten onder ons zijn allemaal bezig aan een lerarenopleiding en hebben er dus volgens mij alle belang bij om te weten hoe hun toekomst er kan/zal uitzien.
Vorig jaar was het aantal inschrijvingen in de lerarenopleiding in Vlaanderen nog gestegen, nu dit jaar is dat al gedaald. Elk jaar kan natuurlijk anders zijn, zo kan het zijn dat het volgend jaar weer stijgt in plaats van daalt. Of het lerarentekort daar nu echt mee gepaard gaat weet ik nog zo niet. Ik vind het echt raar hoe ze zelfs het jaar 2020 zo al kunnen onderzoeken/voorspellen.
Werkgelegenheid zullen we inderdaad volgens mij altijd hebben. Ik denk dat we ons daar niet echt zorgen over moeten maken. Cru gezegd is het eigenlijk beter voor ons dat het lerarenberoep een knelpuntberoep wordt. Natuurlijk is dat niet altijd even gunstig voor de samenleving en het onderwijs in Vlaanderen. Als het echt een probleem wordt om leraren te vinden om het onderwijs in Vlaanderen te bekrachtigen dan komen we in een mindere positie. Campagnes en reclame kunnen meerdere jongeren inderdaad wel aanzetten tot een leraar keuze. Wat ik belangrijk vind is dat ze het beroep aantrekkelijker moeten maken. Lonen misschien optrekken? (tijden van crisis, ok) Sneller vast benoemd worden? Meer bevestiging of waardering? Want tegenwoordig heeft de leerkracht het altijd gedaan als er iets misgaat met een leerling bijvoorbeeld. De leerkracht moet meer gewaardeerd worden volgens mij. Zoals in het artikel staat zorgen leerkrachten gedeeltelijk voor de opvoeding van jongeren en we moeten dat zeker bekrachtigen, steunen en zeker niet gaan afbreken. In mijn ogen zie ik echt onderwijs als de toekomst van alles. Het is daarom belangrijk dat we dat blijven onderhouden (de situatie nu is zeker niet slecht, onderwijs in België zit op een goed niveau) en stimuleren naar de toekomst toe. Het beroep aantrekkelijker maken is een eerste goede stap!
Met citaat antwoorden