Enkele post bekijken
  #5  
Oud 17th December 2011, 16:41
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Pascal Smet, een man die niet ‘in the field’ heeft gestaan (zijn kennis over het onderwijs en pedagogie werd al meerdere keren in twijfel getrokken), besluit zo maar even dat het wel een goed idee zou zijn om 5000 leerkrachten van Nederland naar België te verhuizen. Goed idee? Ik heb er zo mijn bedenkingen bij.

Akkoord, er is een lerarentekort (alhoewel de woordvoerder van kOsh hier toch enkele kanttekeningen bij maakte) en het lerarenkorps van nu is met hoge snelheid aan het vergrijzen. Ik kan echter maar niet van de gedachte af dat deze instroom van Nederlandse leerkrachten nadelig is voor de werkzekerheid van vele toekomstige, net afgestudeerde leerkrachten in België (Vlaanderen?). Is het niet al moeilijk genoeg voor deze groep van net afgestudeerde leerkrachten om voor een vaste periode/lange tijd een job te bemachtigen in het onderwijs?

Is Smet er bovendien van op de hoogte dat men in Nederland beter betaald wordt? Het is voor mij een raadsel hoe Smet alsnog gaat proberen Nederlandse leerkrachten naar hier te krijgen. Hij slaagt er al niet in om het lerarenberoep hier in België aantrekkelijker te maken, hij gaat hij dan onze noorderburen zo ver krijgen om hier, tegen een lager loon, te komen werken? Er komt bovendien meer bij kijken dan dat, denk maar aan huisvesting en het verlaten van familie en vrienden voor een onbepaalde tijd.

Het wordt dringend tijd dat Pascal Smet zijn prioriteiten leert stellen, en dat hij toont dat hij effectief werk wil maken om het lerarenberoep hier, in België, aantrekkelijker te maken. Wat hij nu van plan is heeft simpelweg een averechts effect.
Met citaat antwoorden