14th December 2011, 09:57
|
Registered User
|
|
|
|
Jongens halen slechtere punten
Ik ben eigenlijk toch redelijk verbaasd als ik het artikel las. Ik wist natuurlijk dat meisjes over het algemeen beter presteren op school dan jongens, maar ik denk zeker ook dat jongen hun kwaliteiten en sterke eigenschappen hebben in bepaalde vakken. Zoals het clichébeeld vaak zegt, zijn jongens sterker in wetenschappen en wiskunde terwijl meisjes eerder taalgevoelig zijn. Dit clichébeeld is ondertussen ook al volledig onderuit gehaald de laatste jaren, omdat er wel heel wat verschillen en veranderingen zijn opgetreden. De meest sprekende voorbeelden zijn jongens die studeren voor kapper of meisjes die kiezen voor vakscholen ...
Toch denk ik dat dit ook nauw samenhangt met de samenleving waarin wij opgroeien, vooral de jongeren ondervinden daarbij een belangrijk obstakel. Jongeren willen nog steeds hun plekje veroveren in de maatschappij door zich te onderscheiden van anderen. Dit is tegenwoordig heel moeilijk, vooral dat laatste, waardoor zij eigenlijk meer moeite moeten doen om hun stem te laten gelden in onze maatschappij. Ik denk dat ze hier dan ook veel meer mee bezig zijn, net zoals de aandacht trekken van het andere geslacht, dan presteren voor school om in de toekomst iets te bereiken.
Op zich is daar absoluut niets mis mee, maar toch zouden deze jongeren erop gewezen moeten worden dat hun schoolprestaties belangrijker is voor de toekomst dan hun aantrekkingskracht of de plek in de samenleving! Zonder diploma kunnen zij later geen geld verdienen en de maatschappij / economie draaiende houden. Dit leidt dan weer tot armoede op lange termijn en in extreme gevallen. Dat is iets waar jongeren minder bij nadenken! Een doel voor toekomstige leraars ???
|