Ik begrijp dat jullie vinden dat de link tussen het klonen van een mammoet en de welvarende maatschappij ver gezocht is. De welvarende maatschappij laat ons toe dit soort experimenten uit te voeren en op punt te stellen. Wat niet uit het oog verloren mag worden is het feit dat als deze onderzoeken verrassende resultaten met zich meebrengen, deze resultaten misschien wel een enorm effect kunnen hebben op onze (welvarende) maatschappij.
Dit experiment zal ons ook meer vertrouwd maken met het klonen. Hieruit zullen misschien honderden nieuwe experimenten voortvloeien die een impact hebben op de maatschappij die niet te onderschatten is. Zoals in mijn vorige post al vermeld, stel je voor dat we binnen enkele jaren in staat zijn feilloos geschikte organen te klonen. Ik weet van mezelf dat hetgeen ik nu ga schrijven enorm ver gezocht is, maar ik kan het niet laten dit te vermelden. Het zoeken naar een geschikt donororgaan zal veel minder lang duren dan nu het geval is. Stel (dit wens ik geen van jullie toe!!!): later lijdt een van jouw kinderen aan de ziekte mucoviscidose, ik denk dat deze ziekte jullie wel bekend is (als dit niet het geval is:
Muco ). De patiënten die aan deze ziekte lijden hebben na jaren van ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, … nood aan nieuwe longen. Als je kind dan snel een nieuw paar gekloonde en geschikte longen kan krijgen dan denk ik dat iedereen hier wel ja tegen zou zeggen.
Als ik dan voortga op de reacties van jullie dat dit soort onderzoek geldverspilling is. Na menig gesprekken over dit artikel, leid ik af dat jullie het uitvoeren van een experiment pas veroorloofd vinden als er belangrijke resultaten aan het licht komen. Ik geef toe dat de resultaten van onderzoeken niet altijd diegene zijn die men gehoopt had, maar dat is nu net waar wetenschap om draait. Het uitvoeren van onderzoeken om dingen te ontdekken. Je kan dus niet op voorhand zeggen of de waarnemingen en resultaten gewenst zullen zijn…
Om mijn post af te sluiten, geef ik jullie wat stof tot nadenken mee.
Ik vraag me nu af: “Hoe bepalen jullie dan welke onderzoeken financieel ondersteund mogen worden en welke niet?”