12th December 2011, 11:46
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 110
|
|
Er is toch wel een opmerkelijk verschil tussen de schoolprestaties van jongens en meisjes. Het probleem dat jongens slechtere cijfers zouden halen, is al jaren aanwezig, maar een echte oorzaak is er nog nooit voor gevonden. Daarom is het misschien eens goed dat de universiteiten starten met een groot actieonderzoek. Volgens het artikel verlaten 11,4 % van de jongen de middelbare school zonder diploma. Dat cijfer ligt veel te hoog. Als wij dit kunnen terugdringen door enkele middeltjes toe te passen die onze lessen interessanter maken voor jongens, wil ik hier gerust aan meewerken. We moeten natuurlijk opletten dat we niet te veel nadruk gaan leggen op de prestaties van jongens. De lessen moeten uiteraard even interessant blijven voor de meisjes.
De opmerking dat jongens eerder praktijkgericht zijn is ook al vaak gemaakt. Misschien maken we de lessen interessanter door hen meer dingen te laten toepassen in plaats van de theorie gewoon te presenteren? Een visuele voorstelling blijft langer hangen en zal de leerlingen helpen bij het studeren. Voor meisjes zal dit zeker ook interessanter zijn.
Maar Lieselot heeft ook gelijk. Bijna alle topfuncties worden ingevuld door mannen. De meeste jongens behalen slechte punten op school, maar toch bemachtigen ze een goedbetaalde job waar ze toch ook voor gestudeerd hebben. Misschien moeten de universiteiten ook nagaan waar dat verschil zit.
|