Onderwerp: Film 'Juno'
Enkele post bekijken
  #2  
Oud 9th December 2011, 11:21
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Juno

Juno is een film die ik met de klas van het vijfde middelbaar verplicht heb gezien in het fotomuseum in functie van het filmfestival. Ik ben naar de film vertrokken met enige gemengde gevoelens omdat deze films niet altijd aanspreken, maar ik heb mijn mening grondig moeten herzien.
De film sprak mij vanaf het begin aan omdat het eigenlijk gaat over een tienerzwangerschap door een grote fout: condooms vergeten! Dit is iets wat eigenlijk zeer nauw aansluit bij zowel mijn eigen leefwereld, als die van de leerlingen waar ik later aan zal lesgeven. Het verhaal gaat dan verder met de ontwikkeling van het hoofdpersonage, Juno en de manier waarop zij in de wereld staat met haar zwangerschap. Ze kiest uiteindelijk voor adoptie, waarbij ze vooral interesse lijkt te hebben in de man van het adoptiepaar, terwijl de vrouw enkel bezig is met voorbereidingen voor de baby. Dit laatste zorgt er ook voor dat het gezin uit elkaar gaat. Juno komt uiteindelijk terug samen met de jongen die ervoor zorgde dat ze zwanger is geraakt, wat eigenlijk een mooi einde is (jammer genoeg zonder kindje).
De film haalt eigenlijk veel aspecten aan die ook aansluiten bij de leefwereld van de jongeren, en waarmee je dus zowel vakgebonden als vakoverschrijdend aan de slag kan gaan in lessen om bepaalde factoren toe te lichten of visueel te ondersteunen. Niet enkel VOET, maar zelfs ook bepaalde Westerse waarden en normen worden hierbij aangesproken, wat toch belangrijk is om als leraar met je leerlingen mee te geven!
Met citaat antwoorden