![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
9th December 2011, 09:51
|
Registered User
|
|
|
|
Voilà, onderstaand artikel sluit perfect aan bij wat ik wilde zeggen in mijn vorige reactie. Het zou niet mogen dat studenten lager onderwijs afstuderen, terwijl ze hun basis Frans niet beheersen. Het systeem van 'toleranties' e.d. heeft wel degelijk nadelen! Nu kunnen studenten slagen, terwijl ze eigenlijk een tekort hadden voor een bepaald onderdeel. Voor een hoofdvak als Frans zou men geen toleranties mogen aanvaarden. De studenten zouden minstens een 10 moeten halen, zodat ze toch aan de minimumeisen voldoen. Als deze studenten later voor de klas staan en hun Frans is ondermaats , dan gaan de leerlingen het fout aanleren. Men zegt wel eens 'goed begonnen is half gewonnen', maar helaas is ook het tegengestelde vaak realiteit. Als je een basis krijgt die onvoldoende of zelfs foutief is, dan zal het in de toekomst heel moeilijk worden om op een goede manier verder te bouwen op deze basis.
Of de studenten lager onderwijs moeten hun Frans beter gaan beheersen, of men moet naar alternatieven gaan zoeken. Mij lijkt het een leerrijke oplossing om regenten Frans les te laten geven in het lager onderwijs. Jammer genoeg heeft men nu al leerkrachten Frans te kort in het secundair...
|