Enkele post bekijken
  #5  
Oud 8th December 2011, 00:05
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik kan mij over het algemeen wel vinden in de reacties op dit artikel. Maar ik vind dit voorstel toch veel positiever; op één voorwaarde: dat ze die jongeren pas naar die andere school sturen wanneer dit echt nodig is.
Zomaar iedere leerling met een probleem naar een speciale school sturen is uiteraard geen oplossing. Maar er zijn weldegelijk jongeren die zo in de knoop zitten dat ze absoluut niet meer functioneren binnen het onderwijs. Dit gaat dan van spijbelgedrag naar langdurige (gewettigde) afwezigheid tot opname in een instelling of psychiatrie. Heel vaak kunnen deze jongeren na deze rustperiode waarin er aandacht was voor hun probleem terugkeren naar het "normale" onderwijs. Maar ondertussen hebben ze wel enorm diep gezeten en zijn ze heel wat jaren kwijtgespeeld. Dit kan er dan weer voor zorgen dat het grote leeftijdsverschil met hun medeleerlingen voor problemen zorgt. De oplossing hiervoor is dan weer het tweedekansonderwijs maar vooraleer ze daar kunnen starten moeten ze min. 18 jaar zijn.
Dus ik denk dat dit wel een oplossing zou kunnen zijn voor leerlingen met een problematiek die zo zwaar is dat ze niet meer kunnen functioneren binnen de normale gang van zaken. Minder ernstige problemen horen, volgens mij, wel binnen de school met eventuele hulp van externen aangepakt te worden. Maar jongeren met een grotere problematiek vallen vaak uit de boot waardoor ze veel meer tijd en zelfvertrouwen verliezen. Zeggen dat je tijdelijk naar een andere school bent gegaan lijkt mij niet schaamtelijker dan te moeten melden dat je een aantal jaren later bent afgestudeerd omdat je constant spijbelde, in een instelling zat, ...
Vaak hebben die jongeren wel professionele begeleiding nodig. Deze kan (buiten de school) door externen gegeven worden. Maar de leerkrachten moeten wel aandacht hebben voor ieder individu en zijn/haar problematiek en er ook effectief tijd voor maken. Dit is binnen het gewone secundair onderwijs (vaak) niet mogelijk. Een school waar ze kleinschalig werken waardoor ze iedereen iedere lln en zijn/haar achtergrond kent, lijkt mij een zeer goede tijdelijke oplossing.
Uiteraard moeten de jongeren eenmaal ze volwassen zijn ook meedraaien in de maatschappij. Maar door tijdens hun puberjaren geen aandacht te hebben voor hun problematiek, ga je dat zeker niet bereiken. Het gaat hier om een tijdelijke maatregel die er net voor wil zorgen dat die jongeren later net wel goed kunnen functioneren.
Met citaat antwoorden