Onderwerp: A True Scapegoat...
Enkele post bekijken
Oud 4th October 2005, 22:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Lynndie England uit zware beschuldigingen tegen haar superieuren

Charles Graner.De Amerikaanse soldate Lynndie England, die wegens de mishandeling van Iraakse gevangenen in Aboe Ghraib tot drie jaar cel werd veroordeeld, heeft zware beschuldigingen geuit tegen haar superieuren.

England is op de hoogte van nog ergere gebeurtenissen in de Amerikaanse militaire gevangenis in Irak, zo zei ze op de Amerikaanse tv-zender MSNBC. De 22-jarige vrouw verontschuldigde zich publiekelijk bij de mishandelden: "Ik had het recht niet jullie dit aan te doen. Het spijt me zeer. Ik hoop dat jullie me ooit op een dag zullen kunnen vergeven".

England was één van de hoofdfiguren in het Aboe Ghraib-schandaal. Twee jaar na de mishandelingen van gevangenen werd ze de afgelopen week door een militaire rechtbank in Fort Hood in Texas tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Superieuren zagen foto's ook
Volgens England hadden superieuren foto's van haar met naakte Iraakse soldaten gezien. "Die foto's waren over heel de gevangenis verspreid. De superieuren wisten dat. Ze hebben de foto's ook gezien. Maar ze deden alsof hun neus bloedde", zei England. Medewerkers van de militaire voorlichtingsdienst hadden gezegd: "Doe zo voort met je job (...) Kunnen we een afdruk van die foto krijgen?"

De superieuren hebben nu iemand gezocht die ze de schuld in de schoenen konden schuiven en die ze met de vinger konden wijzen. Dat is zij dus geworden, omdat haar gezicht op de foto's te zien is, zegt England.

Gevangenen vernederen
Amerikaanse soldates waren volgens England bij de mishandelingen van naakte Irakezen aanwezig, om de gevangenen te vernederen en voor de aansluitende verhoren murw te slaan.

Maar volgens England waren er in Aboe Ghraib nog ergere gevallen van mishandeling. Een gevangene werd bijvoorbeeeld in de douche ingesloten en ging daarna tekeer als een varken dat gekeeld werd. "Dat achtervolgt me nog steeds, ik hoor dat geluid nog alsof het gisteren gebeurd is", zei England.

Charles Graner
England motiveert haar deelname aan de mishandelingen, omdat ze verliefd was op haar 14 jaar oudere vriend Charles Graner en blind vertrouwen in hem had. Graner was voor zijn inzet in Irak cipier geweest en England dacht dat hij wist wat hij deed. Ze wil er nu voor zorgen dat Graner nooit van zijn leven hun gemeenschappelijk kind zal zien. Graner zelf werd voor de mishandelingen in Aboe Ghraib tot tien jaar cel veroordeeld. (belga)

Weblog HLN, 04/10/05 18u22