Enkele post bekijken
Oud 6th December 2011, 10:12
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User

Gemeenschapsonderwijs schaft godsdienstles af

Vanaf 2014 zullen leerlingen in het Gemeenschapsonderwijs geen godsdienstles meer kunnen volgen. De religieuze lessen en niet-confessionele zedenleer worden vanaf de derde graad vervangen door een algemeen vak levensbeschouwing, meldt De Standaard.

Luc De Man van het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap (GO!) voert als redenen voor de afschaffing maatschappelijke veranderingen aan, en een andere invulling van het onderwijs sinds het schoolpact in 1958. (tw)

Bron: De Morgen 06/12/11, 07u49
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/B...nstles-af.dhtml

Eigen mening:

Een bedenking die ik mij maakt: "hoeveel jobs gaat dit kosten?" Nu kunnen er in 1 klas leerlingen zitten met verschillende godsdiensten, die elk les krijgen van een andere leerkracht, die gaan in de toekomst allemaal vervangen worden door 1 leerkracht. Wat gaan ze dan doen met al deze leerkrachten? Hun een job aanbieden buiten hun vakgebied? Want velen zullen misschien al benoemd zijn voor dat vak. In het artikel van Nic staat dat alle godsdienstleerkrachten bevoegd zullen zijn om het vak levensbeschouwing te onderwijzen. Maar zullen die leerkrachten ook objectief zijn? Want ik kan mij perfect voorstellen dat wanneer een 'vroegere' Islamleerkracht een les moet geven over 'relaties en seksualiteit' dit een heel andere les zal zijn dan wanneer een leerkracht 'niet conf. zedenleer' deze les zal geven. Ik denk dat deze personen hun eigen vak toch nog altijd meer naar de voorgrond gaan brengen en hun eigen (geloofs)overtuiging meer gaan meegeven.
Met citaat antwoorden