2nd December 2011, 22:08
|
Registered User
|
|
|
|
Ik weet niet of psychologische testen de oplossing zijn, maar ik ben wel van mening dat het praktisch rijexamen moet hervormd worden. Almaar meer jongeren kunnen 'amper' met de wagen rijden wanneer zij hun rijbewijs behalen. Met amper bedoel ik de handigheid in manoeuvres en het nodige inzicht in het verkeer. Met de auto kunnen rijden is één ding, maar werkelijk autorijden is nog wat anders denk ik. Ik heb het geluk gehad dat ze me thuis (soms tegen mijn zin) manoeuvres lieten oefenen die ik niet op het examen zou moeten kunnen, maar die je wel in het dagelijks leven tegenkomt, op die manier heb ik het toch meegekregen. Maar wat met mensen die het (misschien wegens tijdgebrek) niet meekrijgen?
Ik hoor dagelijks mensen die pas hun rijbewijs hebben dat ze niet parallel kunnen/durven parkeren 'want ze zijn namelijk al een keer gebotst'. Ik vind dat niet enkel erg, ik vind het gewoon verontrustend. Je neemt deel aan het verkeer, dat betekent dat je moet kunnen anticiperen op verwachte en onverwachte dingen, dit kunnen naar mijn mening te weinig chauffeurs. Ligt dit aan hen? In de eerste plaats vind ik dit te wijten aan de rijopleiding. Hier moeten meer manoeuvres geoefend worden, alsook het anticiperen op anderen in het verkeer. Een auto is een machine, waar mensen onder kunnen sterven, dit wordt te weinig beseft denk ik.
Maar zoals ik zei, zijn psychologische testen de oplossing? Ik denk het niet. Meer manoeuvres en leren anticiperen, daar zit het hem in.
|