Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd December 2011, 15:42
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Politierechter D'Hondt wil psychologische test bij elk rijexamen

Politierechter D'Hondt wil psychologische test bij elk rijexamen

Bron: HLN 30/11/2011

Het zit grondig fout met de Vlaming als hij achter het stuur kruipt. Politierechter Peter D'Hondt wil, naast een theoretisch en praktisch rijexamen, ook een psychologische test voor kandidaat-bestuurders. Dat schrijven de Concentrakranten.

"Bumperkleven, roodrijden, langs rechts voorbijsteken... het kan niet op bij de Vlaming", stelt D'Hondt vast. "Het lijkt erop dat hij in het verkeer alleen zijn rechten kent, niet zijn plichten. De enige keer dat een Vlaming solidair is in het verkeer, is om een snelheidscontrole aan te kondigen voor andere bestuurders. Als politierechter zie ik elke dag wat er gebeurt als je de regels níét respecteert."

"Volgens de statistieken is een verkeersagressor in zeven op de tien gevallen een man, vaak tussen 25 en 45", verduidelijkt Etienne Schouppe, uittredend staatssecretaris voor Mobiliteit (CD&V). "Het zijn dus niet echt de jonge bestuurders, wel mensen die al een tijdje op de weg zitten. Ze hebben duidelijk een gebrek aan elementaire beleefdheid."

Politierechter D'Hondt is ook voor de invoering van het rijbewijs met punten. (belga/sps)
30/11/11

Reactie:
Persoonlijk ga ik ermee akkoord dat het gedrag van automobilisten op de openbare weg niet altijd een toonbeeld is van goed fatsoen. Wat de statistieken ook mogen beweren, ik heb al een paar keer ondervonden dat bepaalde vrouwelijke bestuurders ook geen kaas gegeten hebben van hoffelijkheid. Ik wil echter in geen geval veralgemenen.
Hoe zit het dan bij de mannen? Naar mijn bescheiden mening zien veel mannen autorijden als een symbool voor hun mannelijkheid, hun testosteron stijgt naarmate hun snelheidsmeter klimt en deze macho's oogsten dan dikwijls nog bewondering door hun partner of hun vrienden. Je krijgt dan het onvermijdelijke haantjesgedrag op de weg wanneer de omstandigheden het hardrijden niet toelaten. De bestuurder ervoor rijdt niet snel genoeg (bumperkleven is de boodschap!), het licht springt op rood (dus waarom niet even het pedaal verder indrukken?), ze zitten in de file of iemand neemt de parkeerplaats in die ze op het oog hadden (laten we mekaar eens duchtig de huid volschelden) enz.

We moeten al oogkleppen op hebben om niet te merken dat we elke dag geconfronteerd worden met agressief gedrag. Mensen lopen moe en uitgeblust over straat, ze snauwen mekaar af, alles moet snel, voor veel vriendelijkheid lijkt geen plaats meer te zijn in deze maatschappij. In het beste geval krijg je in de winkel nog een commerciële glimlach. Ik denk dat we in de eerste plaats opnieuw tijd moeten vinden voor mekaar en dat we terug moeten leren omgaan met anderen. We hebben enerzijds alles of toch veel op materieel gebied, maar tegelijkertijd worden we steeds armer op sociaal gebied. Het is ieder voor zich. Het egoïsme viert hoogtij. Dat is wat we elke dag merken, niet in het minst in het verkeer. Iedereen in zijn auto, iedereen die zijn plaats opeist, de eerste willen zijn, de snelste willen zijn, enz.
Ik, ik, ik...

Zullen psychologische testen bijdragen tot beter rijgedrag in het algemeen? Wie gaat die testen afnemen? Wat zullen de criteria zijn? Ik ben geen psycholoog, maar zou het niet mogelijk zijn om resultaten van dit soort testen te manipuleren? Volgens mij zouden die testen bij een rijexamen ook maar een momentopname zijn en kunnen ze, naar mijn mening, nooit representatief zijn voor de psychologische toestand op lange termijn. Ik vermoed ook dat het rijexamen nog maar eens een pak duurder zal worden. Misschien wordt op die manier het behalen van een rijbewijs iets exclusiefs. Minder automobilisten --> minder verkeer --> minder verkeersagressie?
Met citaat antwoorden