Enkele post bekijken
  #4  
Oud 2nd December 2011, 14:42
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Enerzijds vind ik het zeer positief dat onze levensverwachting blijft stijgen. Het is goed om te horen dat de wetenschap steeds verder blijft ontwikkelen en al vele ziektes die vroeger zelfs niet eens gekend waren nu te bestrijden zijn.
Anderzijds denk ik dat we moeten oppassen voor 1. het aantal depressieve bejaarden en 2. onze economie.

1. De mens is meer en meer op zichzelf gericht. We stoppen de oudjes in een rusthuis als ze ons tot last gaan zijn, gaan er één keer per week ( en in sommige gevallen is dat zelfs nog ruim overdreven ) op bezoek en that's it. Sorry voor de vrij groffe uitdrukking maar het is realiteit. De ouderen geraken in een depressie en voor je het weet zit je met een stijgend aantal zelfmoorden in de ouderen categorie. Nu denken mensen vaak nog: ach weet je, nog eventjes en ik ben er toch niet meer, maar door de stijgende levensverwachting kan het voor velen wel eens te lang gaan duren en sterven ze ofwel door depressie/vereenzaming of grijpen ze naar een noodoplossing en nemen ze het heft in eigen handen.

2. Onze economie. De leeftijdsverwachting gaat omhoog maar is dit wel zo positief voor de economie? De pensioenleeftijd gaat omhoog maar in sommige gevallen wordt het werk te zwaar, moeten mensen toch stoppen op bijvoorbeeld zoals nu, hun 65. In de fabrieken (of andere werkplaatsen ) die moeten bezuinigen zijn de ouderen vaak de eerste die vliegen omdat ze 1. toch niet meer zo goed meekunnen en 2. ze moeten toch vertrekken binnen een paar jaar, waarom nu dan al niet. Een logische volgende stap is dus vervroegd pensioen.
Ik ga er vanuit dat mensen rond hun 68 op pensioen moeten gaan, tegen dat wij die leeftijd bereikt gaan hebben pak ruw geschat 70 en dat de levensverwachting dan 90 is. Dit wil zeggen dat wij nog 20 jaar moeten werken om de pensioenen te betalen. Vroeger was dit ongeveer 10 jaar vanaf dat er iemand op pensioen ging ( ik ben wel grof aan het schatten nu )
De grijze laag in de samenleving wordt alsmaar groter maar de laag van werkende mensen niet.. Hoe gaan we dit blijven bolwerken en financiëren?

Het is dus positief dat de levensverwachting stijgt en de medische wereld er op vooruit gaat maar er moet wel een zekere balans gevonden worden tussen alle lagen van de maatschappij.
Met citaat antwoorden