Enkele post bekijken
  #2  
Oud 29th November 2011, 01:13
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Toen ik de titel las, was ik best wel verbaasd. Want het is echt wel heel belangrijk dat studenten een juiste keuze maken. Deze is niet evident en net zoals ze in het artikel zeggen: we zijn vaak niet voorbereid op de SID-in beurzen en al de keuzes die wij moeten maken. Toch moeten de leerkrachten in het zesde jaar hier tijd voor vrijmaken. Ik vind dat het bij hun 'takenpakket' hoort. Ze moeten niet enkel naar hun vak kijken, ze mogen zich ook mee inzetten voor de studiekeuzes van de leerlingen.

In onze school mochten we zelf een 'mentor' kiezen. Dit was een leerkracht die je gedurende het schooljaar ging helpen met je studiekeuze. Wel een goed initiatief maar toch moet er nog veel van de student zelf komen. Wij 'moesten' gedurende het schooljaar op zoek gaan naar de vakken die ons interesseerden, de beroepen die ons interesseerden, wat we wilden worden. Op het einde van het schooljaar kwamen al de leerkrachten samen en die keken of jij dit zou aankunnen. Ik herinner mij nog goed dit ene meisje uit mijn klas. Ze had goede punten en was geďnteresseerd in chemie. De studiekeuze die zij wilde was echter te moeilijk voor haar (volgens de leerkrachten). De leerkrachten stelden dan maar voor om leerkracht chemie te worden. Terwijl dit meisje absoluut niet graag voor een klas staat en geen leerkracht wilde worden. Dit vind ik dan niet kunnen. Je moet heel het schooljaar op zoek gaan naar een studie die jij wil doen. Heb je die gevonden dan wordt het afgekeurd? Er is inderdaad nog veel werk aan de winkel om de leerlingen wel op de juiste manier te begeleiden.
Met citaat antwoorden