Enkele post bekijken
Oud 29th November 2011, 00:40
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User

Nic, ik denk toch dat we niet moeten vergeten dat het de vorige generaties politici zijn die ons in deze constitutionele crisis hebben gedropt. De Belgische wafelijzepolitiek en de veel te ingewikkelde staatshervormingen hebben er voor gezorgd dat de Belgische democratie veel te log en te traag is geworden. Zoiets doet een democratie de das om omdat hervormingen te lang duren. Nu komt daar een partij zoals N-VA die zegt dat ze een duidelijke en heldere staatsstructuur willen creëren. Ik moet persoonlijk zeggen dat ik daar achter kan staan. Dat neemt niet weg dat ik sommige partijstandpunten niet goed vind. Op sociaal vlak vind ik de N-VA namelijk net iets te rechts.
Nu zitten we met het zogenaamde Vlinderakkoord. Een akkoord dat volgens mij voortbouwt op vorige staatshervormingen en niet echt voor meer helderheid zorgt. Sommige kleine bevoegdheden zijn overgeheveld, maar allemaal volgens de lijn van de vertrouwde wafelijzerpolitiek (bevoegdheid voor de gewesten, dan ook een andere bevoegdheid die federaal blijft).
Ook ergert de enigszins dubbele houding van de Vlaamse partijen mij. Toen N-VA in de gesprekken betrokken was, schuilden alle Vlaamse partijen achter de brede rug van de partij (vooral dan de CD&V). Als de N-VA er dan vakkundig uitgekegeld wordt door de geslepen PS, draaien alle partijen 180° (vooral dan de CD&V: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111128_153).
Nogmaals, ik ben geen hardcore N-VA-fan, zoals die er tamelijk veel zijn op de fora, maar ik vind wel dat er veel politieke spelletjes gespeeld zijn en dat partijen net iets te vaak met de wind draaiden. Dat is een gevolg van de lust naar stemmen, maar laat dat nu net hetgene zijn waardoor we 533 dagen zonder regering hebben gezeten.
Met citaat antwoorden