28th November 2011, 11:49
|
 |
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Jens.Mangelschots
Ook als discriminatie op sterrenbeeld gebeurt, is het gewoon verkeerd. Dus zeggen dat dit hun cultuur is en daarmee is de kous af, is volgens mij fout en naast de kwestie.
|
Ik zeg niet dat ik discriminatie o.b.v. sterrenbeelden goedkeur, ik zeg alleen dat dit in hun cultuur sterker geaccepteerd wordt dan bij ons. Hier is geen juist of fout in: volgens ons kan dit niet, maar in China is dit dan weer doodnormaal. Waarom zou onze mening een grotere waarde hebben dan die van een andere cultuur? Omdat dit "volgens ons nu eenmaal niet kan"?
Wij doen in onze cultuur ook dingen die in andere culturen not-done zouden zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het begraven van de doden in plaats van ze in brand te steken en de asse ervan in de Ganges werpen. Mensen die dat laatste gewoon zijn, zullen wellicht ook verontwaardigd zijn als we voorstellen om een familielid of een vriend van hen te begraven in plaats van in de Ganges uit te strooien, want onder de grond zitten wormen, is het donker, ...
Er is nu eenmaal geen juist of fout als het op verschillende culturen aankomt. Of dit nu over discriminatie gaat of over eender wat. Dat maakt deze vraag juist zo moeilijk: wanneer grijp je in? En mag je wel ingrijpen? Wat nu als er een cultuur is die alle baby's met blond haar doodt? Of een cultuur waar mensen maar 1 kind mogen krijgen (China)? Denk ook even aan enkele decennia geleden bij ons: linkshandig zijn mocht niet. Wat zou het uitgehaald hebben als er toen iemand uit een andere cultuur kwam zeggen "ach, links- of rechtshandig, wat maakt dat nou uit"?
|