Enkele post bekijken
Oud 25th November 2011, 12:25
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User

"'Superfans' is afschuwelijke televisie"

In De Morgen stond er ook een artikel over het televisieprogramma 'Superfans" waarin Marc Van Gestel van de vzw Opvang Tekort, een vereniging van ouders van mentaal gehandicapten , het volgende zegt :
Citaat:
"Beneden elk niveau"
"Dit is uitlachtelevisie, pure emo-tv. Wat brengt het bij? Wat is de meerwaarde geweest voor die mensen om mee te werken aan de reportage? Het getuigt van weinig respect om zo met die mensen om te gaan."

Van Gestel, die zelf een mentaal gehandicapte dochter heeft, ergerde zich vooral aan de scène waarbij de moeder voor de Elisabethzaal bleef wachten tijdens de musical. Omdat ze onvoldoende geld hadden om twee tickets te kopen, kon immers alleen de dochter kijken. "Waarom konden de televisiemakers niet voor een ticket zorgen en voor een meet & greet met K3? De cameraploeg ging nota bene zelf binnen tijdens de musical. Ook die meisjes die fan zijn van het tieneridool Ian Thomas konden hun idool ontmoeten en een fotoshoot met hem doen. Het was maar een kleine moeite geweest om hetzelfde te doen voor de K3-fans. Ik weet uit ervaring dat dat te regelen is: een cameraploeg heeft veel macht. Maar ja, dat was natuurlijk niet zo'n 'schone' televisie. Dit programma is beneden elk journalistiek niveau. Op korte termijn boeken de makers wellicht een succesje, maar ik vraag me echt af of ze hier trots op kunnen zijn."

Bron : De Morgen
Mening : Enerzijds vind ik dat Marc Van Gestel hier een punt heeft. Dit is inderdaad pure uitlachtelevisie. Dat de programmamakers beslisten om de moeder geen ticket te geven voor de K3-musical is absoluut intriest en overduidelijk gedaan omwille van de pakkende beelden die dit oplevert.
Langs de andere kant heb ik het een beetje moeilijk met zijn visie. Dat dit programma beneden elk journalistiek niveau is, daar ben ik mee akkoord. Maar is dat dan de bedoeling van dit soort programma's? Er kijkt toch niemand naar superfans voor de journalistieke meerwaarde!? Hij vraagt zich ook af wat dit programma bijbrengt. Uiteraard bijzonder weinig, maar moet dat dan?
Als we programma's zouden beoordelen op hun journalistieke meerwaarde of op het feit of ze al dan niet iets bijbrengen, dan zouden er niet veel programma's meer overblijven hoor.
Intussen denk ik dat VT4 zich gelukkig prijst. Ze zijn erin geslaagd om een programma te maken waar veel over gesproken wordt, waar een heuse mediahetze rond ontstaat! Het kan niet anders dan dat dit extra kijkcijfers oplevert, want iedereen wil toch wel eens zien hoe erg het nu met 'Superfans' gesteld is. VT4 zou zich geen betere reclame kunnen indenken, lijkt mij.
Met citaat antwoorden