Enkele post bekijken
  #4  
Oud 24th November 2011, 18:18
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Smet: "500 ŕ 1.000 onschoolbare jongeren"

Ik heb gemengde gevoelens bij dit artikel. Het is inderdaad goed dat deze jongeren van een opleiding kunnen genieten die bij beter bij hen past. Volgens mij weten heel wat leerkrachten van ‘normale’ scholen niet hoe ze met probleemjongeren moeten omgaan. Deze jongeren zullen zich slechter in hun vel voelen omdat ze zich waarschijnlijk onbegrepen voelen en daardoor wordt er nog meer probleemgedrag vertoond. Het is ook positief dat de leerlingen later gewoon in de maatschappij tewerkgesteld kunnen worden. Langs de andere kant is het een minder goed idee om deze jongeren uit de gewone scholen weg te nemen. Ik kan me voorstellen dat het allesbehalve leuk is om naar een andere school te moeten omdat je als een probleemjongere wordt bestempeld. Onlangs mochten we bijvoorbeeld met de studenten van het tweede jaar Baso kennismaken met Tongelsbos, een school voor buitengewoon onderwijs. Daar werd ons verteld dat de (oudere) leerlingen niet graag aan anderen toegaven dat ze in die school zaten. Ze worden immers niet graag als ‘anders’ beschouwd door de mensen uit hun omgeving. In dit geval zullen de meeste probleemjongeren ook wel problemen krijgen met hun zelfbeeld omdat ze niet zoals de meesten op een gewone school kunnen studeren.
Met citaat antwoorden