24th November 2011, 08:22
|
Registered User
|
|
|
|
Google Street View 'fantastisch werktuig voor boeven'
De politievakbond Sypol is bezorgd over het criminele gebruik van Google Street View. Dat deelt de VRT mee. De internetapplicatie van Google toont panoramafoto's van alle huizen en straten in ons land. Volgens Sypol kunnen criminelen daar misbruik van maken.
Google Street View is 'een fantastisch werktuig voor de boeven', zegt Jean-Marie Hottat van Sypol op Radio 1. 'Ze moeten zelfs niet meer op verkenning gaan. Ze kunnen gewoon van bij hun thuis alle aspecten van een huis, de veiligheidssystemen zien.'
'Wij moeten van alles en nog wat proberen te doen om de mensen bewust te maken voor de diefstallen en dan krijgen de boeven zo'n werktuig. Dat is onbegonnen werk voor de politiediensten.'
Sypol is Google Street View dan ook liever kwijt dan rijk. 'Wij gaan zien met wie we kunnen gaan spreken om dat ding van het systeem te krijgen, want voor ons is dat tegen de politiewerking', citeert de VRT de vakbondsman.
Bron: De Standaard
Eigen mening:
Ik heb een dubbel gevoel bij de uitvinding van Google Street View. Langs de ene kant vind ik het een leuke, handige toepassing. Langs de andere kant heb ik het er wat moeilijk mee, omdat de privacy geschonden wordt. Veel mensen gebruiken het argument: 'Het is handig als je ergens naartoe moet rijden, want zo kan je vooraf al eens een kijkje nemen.' Op zich vind ik dit een flauw argument, want de dag van vandaag hebben we bijna allemaal een GPS. Ik begrijp de reactie politievakbond heel goed. Mensen met verkeerde bedoelingen kunnen dankzij Google Street View heel veel informatie krijgen. Criminelen zullen ongetwijfeld heel blij zijn met deze uitvinding. Het bespaart hen best veel werk, want nu kunnen ze alles via de computer opzoeken.
|