Enkele post bekijken
  #9  
Oud 22nd November 2011, 11:43
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door Andy.Pinxteren
Bij een observatie leg ik mijn oor soms te luisteren in de leraarskamer om een glimp op te vangen van het "lerarenleven". Nu stuitte ik toevallig op een gesprek. Het ging over een leerkracht die last had van haar rug en al enkele weken thuis zat. Zij had vertelt dat ze het liefst tot de Kerstvakantie thuis wou blijven omdat dit het beste is voor de leerlingen. Zo kan de vervanger het deel afwerken en kan zei na de Kerstvakentie met een nieuw deel beginnen.

Bij het horen van dit gesprek had ik toch wel enkele bedenkingen. Is het echt wel beter om je leerlingen langer les te laten krijgen van een vervanger die een ander vak geeft?

Ik geloof best dat sommige leerkrachten er soms door kunnen zitten en dan soms op maandag en vrijdag liever thuis blijven. Maar uiteindelijk zijn er denk ik toch verlofdagen genoeg in het onderwijs om te recupereren.


Ik snap je redenering niet? Een vervanger die een ander vak geeft?
Ik kan haar redenering begrijpen. Het is voor leerlingen een hele aanpassing als ze een interimleerkracht krijgen. Soms denk ik ook dat het beter is om delen af te werken zodat je als interimleerkracht daar een toets van kan doen en dan kan de leerkracht verder met het andere deel. Want iedereen geeft op ander manier les of legt andere nadrukken.

Ik vind dat er hier heel snel veralgemeend wordt.
Ik ben nu 3jaar afgestudeerd en ben nog maar 1 dag afwezig geweest.
Dit was een vrijdag. Neen ik heb geen verlengd weekend genomen. Mijn wekker ging af en ik had barstende hoofdpijn (aankomende migraine) en voelde me verschrikkelijk misselijk. Meestal sleur ik me naar het werk ook al voel ik me niet goed maar toen zag ik op die manier 45min naar het werk rijden niet zitten. Zeker niet met aankomende migraine want als deze op mijn ogen zou slaan zou ik amper terug thuis geraakt zijn. Ik heb heel de dag in bed gelegen. Maandag stond ik weer kiplekker in school.

Statements als: je hebt genoeg vakantie om te recupereren vind ik ook niet gepast. Als je enkele jaren in het onderwijs draait denk je daar anders over. Ik heb al elk schooljaar een leerkracht er zien onderdoor gaan.
Dit jaar al in oktober. Gewijzigde opdrachten, extra opdrachten etc. en je lichaam geraakt op.

Ik kan inderdaad ook begrijpen dat je op een vrijdag niet direct naar de dokter gaat want je hebt dan nog zaterdag en zondag om te rusten en uit te zieken.
Met citaat antwoorden