Enkele post bekijken
  #5  
Oud 21st November 2011, 16:15
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Nieuwe VERKEERScampagne BIVV onder vuur

BRUSSEL - De stunt van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid valt niet in goede aarde bij de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. 'Jammer dat men hiermee doorgegaan is.'
Van onze redacteur

'Het was een van de ideeën die men ons een paar maanden geleden heeft voorgelegd', zegt Koen Van Wonterghem, gedelegeerd bestuurder van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. 'Wij waren daar toen niet enthousiast over, om het met een understatement te zeggen. We vinden het jammer dat men hier toch mee doorgegaan is.'

De nieuwe stunt van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) werd eind vorige week gelanceerd en trok gisteren de aandacht van alle journaals. Op Facebook heeft het BIVV een applicatie gelanceerd waarmee jongeren elkaar terdege kunnen doen schrikken: als een vriend of vriendin wel eens onder invloed achter het stuur kruipt, of te snel rijdt, dan kunnen ze een nepkrantenbericht fabriceren over het ongeluk waarbij die vriend of vriendin om het leven is gekomen. Dat bericht valt dan bij de betrokken wegpiraat in de mailbox. Met als boodschap: Hey, heb je dit artikel al gezien? - en dan de link. Onder het motto: stuur je vriend(in) eens een bericht waarin staat dat hij (of zij) dood is.

'Choquerend? Nee, jongeren vinden dat niet choquerend', zegt BIVV-woordvoerster Sofie Van Damme. 'Wel confronterend. Maar dat is wat we willen. Wij proberen voor elke boodschap en elke doelgroep de juiste toon te vinden, en uit onderzoek bij focusgroepen bleek dat dit moet kunnen. We hebben in totaal bijna negen maanden besteed aan het uitwerken en testen van dit idee. Het is de bedoeling dat jongeren elkaar sensibiliseren.'

Weddenschap

De cijfers kwamen gisteren nog eens in de aandacht, ter gelegenheid van de Internationale Herdenkingsdag van Verkeersslachtoffers. De voorbije tien jaar verloren 10.242 mensen het leven in het Belgische verkeer, 69.380 raakten zwaargewond. Tijdens weekendnachten zijn automobilisten tussen 18 en 25 jaar - de doelgroep van deze campagne - betrokken bij ruim een derde van de ernstige ongevallen. Reden genoeg, vond het BIVV, om qua sensibiliseringstoon een versnelling hoger te schakelen.

Aanvankelijk was het plan nog wat wilder: jongeren zouden een weddenschap kunnen beginnen over wie van hun vrienden als eerste in het verkeer zou sneuvelen. Maar omdat daarmee het risico op digitaal pestgedrag te groot was, werd dat idee afgevoerd. Deze applicatie kan alleen gebruikt worden op Facebook, en het krantenbericht valt alleen bij de betrokkene in de mailbox. Het is een één-op-één-waarschuwing, geen schandpaal.

'En toch vinden wij dit morbide', zegt Koen Van Wonterghem. 'Als Ouders van Verongelukte Kinderen staan we achter de doelstellingen van het BIVV, wij hebben het Go for Zero-charter mee ondertekend, maar deze applicatie vinden we tamelijk macaber. Het is trouwens bewezen dat zulke choquerende campagnes helemaal niet werken.'

Is deze stunt zelf wel een lang leven beschoren? Het BIVV verwees gisteren naar een aantal positieve reacties op Twitter om de campagne in een positief daglicht te stellen. Maar in de televisiejournaals weerklonk toch ook al felle kritiek. Onder meer van Genkenaar Wouter Verrept, die getuigde dat zijn familie in alle staten was toen ze zijn mailbox openden, en lazen dat hij verongelukt was.

DS 21/11/2011

mijn mening: Nu ik dit artikel vandaag in de krant las, vond ik toch wel dat ik mijn mening hierover moest herzien. Het idee op zich leek me wel 'ok' maar nu je weet welke impact dit kan hebben bij familieleden/vrienden van het zogezegde slachtoffer. Het ergst is ook dat zij dan meer gechoqueerd en ongerust zijn dan de chauffeur zelf. Het idee van BIVV om iets aan de verkeersongevallen te doen, kan ik alleen maar beamen. Op de manier hoe dat het best aangepakt wordt, moet nog eens goed over worden nagedacht.
Met citaat antwoorden