Enkele post bekijken
Oud 20th November 2011, 16:52
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Cindy.Remijsen

Slecht geheugen hebben wij

Waarom we dan wel dat idee hebben dat het allemaal bergaf gaat? Omdat we een slecht geheugen hebben: we vergeten onze eigen 'foutjes', en we beseffen niet hoe vaak we zélf in de fout gaan. Ten derde zijn we ook (te) snel beledigd door de fouten die anderen maken: alsof ze het expres doen, puur om ons te pesten. Terwijl het net als onze eigen fouten vaak onbewust is gebeurd.

Het is gemakkelijker om een ander te bekritiseren dan naar jezelf te kijken.
Zoals in het artikel staat voelen we ons snel beledigd door de fouten die andere maken. We hebben het gevoel dat de anderen dit expres doen, om ons te pesten. De meeste mensen zijn veel te ik-gericht. Het stoort mij, ik heb er last van dus de jongeren in kwestie houdt geen rekening met mij. Bijgevolg vind ik hem onbeleefd, ongemanierd, ... en ga zo maar door.

Daarnaast houden we zelf ook niet altijd rekening met anderen maar we verwachten wel dat zij rekening houden met ons. Vaak wordt er gezegd: het is weer een jongeren. Dit zijn vooroordelen die er moeilijk uit te krijgen zijn.

Als ik dan kijk naar elementaire beleefdheid dan denk ik ook aan je autopinker opzetten op de rotonde of iemand van rechts/links voorlaten wanneer je zelf toch aan het aanschuiven bent. Dit is ook een vorm van rekening houden met je medemens. Een die vaak niet gehanteerd wordt.
Zoals het artikel het al zegt. Kijk eerst in eigen boezem voor je anderen de vinger wijst.