19th November 2011, 16:35
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind het raar dat hier zo heftig op wordt gereageerd. Het is toch geen schande dat met zo'n (stok)oude tekst wordt gespeeld om hem terug gangbaar te maken? Ik vind het net leuk. Op deze manier wordt een groot deel van de Nederlandse bevolking (tienduizenden jongeren in Nederlandse grootsteden) in contact gebracht met een bekend verhaal en met een bekende godsdienst.
We moeten eerlijk toegeven dat de taal die in de Bijbel gebruikt wordt niet meer van deze tijd is. Het boek is moeizaam te lezen en bijgevolg is het ook moeilijk om je aandacht erbij te houden. Voor hogergeschoolden zal dat niet zo'n grote problemen met zich meebrengen, maar ik snap wel dat - om het zo uit te drukken -lagergeschoolden het hier moeilijker mee hebben. Ik vind het een leuke manier van met taal te spelen en tegelijkertijd een vergeten, groot verhaal terug op te vissen.
Je moet het immers allemaal niet te serieus opvatten. Het is geen aanval op wat in de Bijbel staat ofzo. Het gaat hier slechts om de manier waarop hij weergegeven wordt. Namelijk een manier die jongeren aanspreekt. Hierdoor wordt hun interesse naar de Bijbel misschien net aangewakkerd. Ik vind het argument: als jongeren oprecht geïnteresseerd zijn in de Bijbel, zullen ze deze wel sowieso lezen, larie. Als jongeren niet meer geïnteresseerd zijn in wiskunde mogen er dus ook geen modernere manieren worden bedacht om deze interesse terug aan te wakkeren?
|