Enkele post bekijken
  #3  
Oud 19th November 2011, 14:51
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
In het kader van de opdracht 'andere invalshoeken taal' heb ik op 7 oktober een studiedag bijgewoond over dit project. Ik had er nog nooit van gehoord maar ben zeker overtuigd van het nut van het project daarom ben ik ook zeer blij dit artikel te lezen! Ik vind dat het mee onze taak is om ervoor te zorgen dat we onze leerlingen klaarstomen om te kunnen meedraaien in onze maatschappij. Mits kleine aanpassingen kan je een les al veel functioneler maken zodat de geletterdheid en de betrokkenheid bij de leerlingen zal toenemen. De lesinhoud bleef hetzelfde, er werd alleen aan de lay-out en aanpak gesleuteld met een veel hoger rendement als gevolg. Ik ben me er van bewust dat sommige vakken zich er meer toe lenen dan andere om het project toe te passen maar ik vind het toch zinvol dat alle leerkrachten eens nadenken om geletterdheid te stimuleren binnen hun les.
Ook in de lerarenopleiding zou er in alle onderwijsvakken meer aandacht mogen uitgaan naar geletterdheid want het zou niet mogen ophouden bij PAV alleen want dan mist het nog steeds zijn doel.
Wie zich aangesproken voelt om het G-Krachtproject te trekken in zijn school kan bij het CTO een opleiding tot G-coach volgen. Deze opleiding duurt 7 halve dagen maar is spijtig genoeg wel vrij duur (€ 850).
Uit de getuigenissen die ik daar gehoord heb, heb ik geleerd dat leerkrachten niet altijd even open zijn: noch voor het delen van hun lesmateriaal, noch om hulp te aanvaarden van de coachen. Toch zouden we allemaal veel verder komen door samen na te denken en samen te werken. Er is dus ook binnen het lerarenteam nog werk aan de winkel.
Ik ga alvast mijn best doen om een G-Krachtige leerkracht te zijn!
Met citaat antwoorden