Neutrino's na tweede test opnieuw sneller dan het licht
Wetenschappers van de Europese Organisatie voor Kernonderzoek (CERN) hebben opnieuw vastgesteld dat het minuscuul deeltje neutrino sneller gaat dan het licht.
Het CERN kwam afgelopen september al tot die conclusie. De ontdekking stuitte toen echter op wereldwijd wantrouwen, want ze ondermijnt de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Hij dacht dat niets sneller was dan het licht, dat met 300.000 kilometer per seconde afstanden aflegt.
De ontdekking was dus wereldnieuws maar riep tegelijkertijd vragen op over de juistheid van de metingen. Ook professor Stephen Hawking, de bekendste natuurkundige ter wereld, pleitte voor extra experimenten en verduidelijkingen.
En die zijn intussen gebeurd. De onderzoekers wijzigden het experiment lichtjes en stuurden opnieuw neutrino's van Genève naar een laboratorium in het Italiaanse San Grasso.
De deeltjes legden de ondergrondse afstand van 732 kilometer opnieuw nanoseconden sneller af dan de snelheid van het licht.
Bron: 18/11/11
www.hln.be (
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...het-licht.dhtml)
Mening: Gianni was inderdaad iets te voorbarig met zijn mening te geven.
Nu het voor een tweede keer is klaargespeeld, kunnen we er niet meer om: er zijn deeltjes sneller dan het licht en ik vind dit een zeer belangrijke ontdekking. We komen steeds meer en meer te weten over dingen die normaal verborgen zouden kunnen blijven als we niet zoveel materiaal hadden om ze te ontdekken.
Dit stelt natuurlijk wel de relativiteitstheorie in vraag en ik vraag mij af wat dit teweeg gaat brengen. De dingen die we voor waar hebben aangenomen door deze theorie, kunnen we nu niet meer voor waar aannemen. Moet er een nieuwe theorie ontdekt worden of kunnen we verder met een deel van deze?
Veel vragen die we nu nog niet kunnen oplossen. Meer onderzoek is zeker vereist en natuurlijk zijn ze hier volop mee bezig. Ik ben zeker en vast benieuwd naar wat er nog allemaal ontdekt gaat worden door deze ontdekking!