Enkele post bekijken
  #2  
Oud 18th November 2011, 15:50
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Herseltse burgemeester geeft fouten politie toe bij redding Bryan

Herseltse burgemeester geeft fouten politie toe bij redding Bryan


De politie maakte wel degelijk fouten tijdens de reddingsactie van peuter Bryan De Roey, dinsdag in het Kempense Herselt. De peuter stierf donderdagmiddag nadat hij in een regenton was gesukkeld en twee uur onder water lag. Dat verklaart de burgemeester van Herselt. De familie van Bryan dreigt met gerechtelijke stappen.
“Mogelijk heeft de agent toch een inschattingsfout gemaakt door eerst te bellen naar het parket. Maar het leek er natuurlijk toen wel op dat de jongen overleden was”, zegt Herselts burgemeester Luc Petermans (CD&V).

Nadat de ouders zelf al met een klacht over het optreden van de politie hadden gedreigd, heeft het parket nu zelf beslist om aan het Comité P te vragen een onderzoek op te starten. Er wordt al wel toegegeven dat er eerst gebeld is naar een magistraat om te vragen wat er moest gebeuren.

“We laten verder een autopsie uitvoeren op het lichaam. Op die manier kunnen we exact te weten komen hoelang de jongen precies in het water lag”, zegt woordvoerster Inge Delissen. Het parket gaat nog altijd uit van een ongeval.


Gerechtelijk staartje

Vader Levi en mama Kelly waren te geëmotioneerd om nog iets te kunnen uitbrengen, maar van één ding zijn ze wel overtuigd. “Dit gaat nog een staartje krijgen”, zegt Bryans oma, de moeder van Levi De Roey.

“De politie heeft mijn zoon verhinderd om Bryan uit het water te halen. Die minuten dat er getalmd is en dat ze wilden wachten op de ambulance, hadden een wereld van verschil kunnen maken. Wij gaan zo snel mogelijk een advocaat in de arm nemen. Maar laten we de eerste dagen eerst dit verschrikkelijk nieuws verwerken.”

www.gva.be

Het is echt schandalig dat de politieagenten het jongetje niet uit die waterton hebben gehaald. Je kan namelijk niet van op een afstand bekijken of iemand nog leeft of niet meer. Voor mij zijn ze hier zwaar in de fout gegaan. Het kon inderdaad dat die minuten het verschil hadden gemaakt. Uiteraard is dit voor de politieagenten ook geen gemakkelijke zaak maar toch hebben ze volgens mij verkeerd gehandeld. Excuses aan de ouders van Bryan zouden op de eerste plaats al niet misstaan. Daarnaast vind ik het ook terecht dat de ouders van Bryan een advocaat onder de arm nemen en een gerechtelijk onderzoek starten. Hopelijk geraken ze hier wijzer uit en vinden ze een manier om het voorval te kunnen plaatsen, hoewel dit zal geen gemakkelijke opgave zijn...
Met citaat antwoorden