29th September 2005, 01:11
|
|
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Reglementering zone 30 blijft omstreden
Reglementering zone 30 blijft omstreden
De invoering van de zone-30-reglementering in schoolomgevingen blijft kritische reacties uitlokken. Na kritiek van onder meer automobilistenbond VAB en sp.a-politicus Louis Tobback, noemt CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh de maatregel "centralistisch en ondoordacht". Het CD&V-kamerlid heeft een voorstel van resolutie ingediend dat voorziet in een grondige wijziging van de reglementering.
Rijbaan aanpassen
Zone-30-gebieden kunnen volgens Van den Bergh enkel wanneer er ook infrastructurele ingrepen gebeuren. "Zone-30-gebieden zouden enkel aanvaard kunnen worden op voorwaarde dat ook de rijbaan wordt aangepast, zodat er niet sneller dan 30 km/u kan gereden worden. Pas dan hebben we een geloofwaardig systeem dat nageleefd wordt zonder dat er té veel politiecontroles aan te pas komen", aldus de CD&V'er.
Elektronische borden
Daarnaast heeft Van den Bergh geen problemen met de variabele zone-30 zonder herinrichting "op voorwaarde dat deze aanduiding met elektronische borden gebeurt". Tot slot vraagt Van den Bergh dat de federale regering de gemeenten alternatieve mogelijkheden aanbiedt naast de zone-30. "De gemeenten moeten, naast de zone-30, zelf kunnen kiezen uit een serie van andere mogelijke maatregelen zoals het verleggen van de schooluitgang naar een rustiger straat, het aanleggen van niet-gelijkgrondse oversteekplaatsen, het inrichten van alternatieve fietsroutes, enz..." luidt het. "Belangrijk is dat de gemeenten daarin zelf beslissingen kunnen nemen. De federale overheid moet alleen maar het kader scheppen door enkele keuzemogelijkheden aan te bieden", besluit Van den Bergh.
Weblog HLN, 28/09/05 18u28
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|