Enkele post bekijken
Oud 28th September 2005, 21:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Ik heb van mijn 7 tot mijn 13 karate gedaan en ben sinds vorig jaar terug begonnen. Moest mijn schoolwerk het toelaten (wat uiteraard niet zo is...) dan zou ik nog serieus overwegen om aikido er ook bij te nemen. Gewoonweg omdat ik enorm gefascineerd ben door vechtsporten.

Niet om de agressie die er bij komt kijken, of het feit dat je er echt iemand mee "de baas kan", maar gewoon omdat er zoveel goede kanten aan zijn. Je gebruikt er enkele je eigen lichaam en geest en je leert je lichaam ermee beheersen, je concentratie en je reflexen verbeteren, het is goed voor de conditie, je wordt er leniger van, je leert er wat discipline en respect is en het werkt (voor mij alleszins) heel ontspannend en "stress"verdrijvend. Achter vechtsporten zit meestal ook een heuse filosofie waarvan de kern meestal vrede en rust omvat.

Na even reclame gemaakt te hebben voor karate, kan ik zeggen dat ik volgens mij één van de minst agressieve mensen ben die er pakweg in onze school rondlopen. Of dat te maken heeft met het feit dat ik mijn agressie in mijn sport kwijt kan of omdat ik gewoon van nature niet agressief ben weet ik niet, maar dat onderzoek slaat de bal volgens mij volledig mis... Ik ga mijn kinderen zeker aanmoedigen om een (filosofische) vechtsport te kiezen later.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden