Enkele post bekijken
  #1  
Oud 17th November 2011, 12:25
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Benetton trekt foto van kussende paus en imam terug

Het Italiaanse kledingmerk Benetton doet opnieuw stof opwaaien met een controversiële reclamecampagne. De campagne heeft als baseline Unhate en speelde onder meer een foto uit waarop paus Benedictus XVI de imam van de Al-Azhar moskee in Egypte op de mond kust. Het Vaticaan protesteerde heftig en de foto werd teruggetrokken.

De nieuwe campagne werd gisteren gelanceerd en bevat ook fotomontages van de Duitse bondskanselier Angela Merkel die de Franse president Nicolas Sarkozy kust. De Amerikaanse president Barack Obama is dan weer te zien samen met de Chinese president Hu Jintao.

De campagne die volgens het bedrijf "de cultuur van haat in al haar vormen wil bestrijden" lokte meteen heel wat reacties uit. Maar het Vaticaan dreigde ook met juridische stappen. "Dit toont een ernstig gebrek aan respect voor de paus, het is beledigend voor de gelovigen, het is een duidelijk voorbeeld van hoe reclame de basisregels van respect kan schenden door aandacht te zoeken door provocatie", luidde het in een mededeling.

Vlak bij het Vaticaan hing gisterochtend een grote print van de foto, maar die werd later op de dag verwijderd. Benetton verontschuldigde zich voor het feit dat het beeld de gevoeligheden van de paus gekwetst had en haalde het beeld uit de campagne.

Benetton kwam in de jaren 90 geregeld in het nieuws met de controversiële foto's van de Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani. Zo toonde hij onder meer beelden van een non die een priester kuste en van terdoodveroordeelden.


Bron: Deredactie.be
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._trektfototerug

Mening: Dat moesten ze toch voelen aankomen bij Benetton.
Dezelfde paus die even geleden zich zo lang heeft verzet tegen de condoom en dergelijke, willen ze nu even kussend afbeelden.
Natuurlijk is dat maar gewoon om de kranten te halen zodat er belangstelling voor hun campagne komt, maar dit is toch een té opzichtige manier.
Ik vraag mij dan ook af of dit nu goed of slecht zou uitpakken voor hun verkoopcijfers.
Met citaat antwoorden