Enkele post bekijken
  #1  
Oud 17th November 2011, 09:51
Braekmans.Charlotte Braekmans.Charlotte is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Bulgarije schrapt verdoving armste tandartspatiënten

Bulgarije schrapt verdoving armste tandartspatiënten

Tanden trekken in Bulgarije wordt pijnlijk voor mensen met weinig geld. De Bulgaarse Vereniging van Tandartsen heeft voorgesteld arme patiënten slechts onverdoofde behandelingen aan te bieden. Het zou vooral gaan om wezen, ouderen, doodzieke volwassenen en mensen met psychische problemen.
'Het zonder narcose trekken van tanden van bijvoorbeeld wezen en terminaal zieke volwassenen is nodig omdat de overheid daarop bezuinigd, vanaf 2012', aldus verenigingsvoorzitter Borislav Milanov gisteren.

'Onmenselijk'
De invloedrijke Bulgaarse krant 24 Chasa (24 Uur) noemde de maatregel onmenselijk. 'Deze plannen van de tandartsenvereniging zijn angstaanjagend, schaamteloos en cynisch', aldus het dagblad in een commentaar. 'Tandartsen en zorgverzekeraars vergeten dat ook de zwaksten recht hebben op een menselijke behandeling. Dit is een op moderne leest geschoeide inquisitie.'

Toch zullen veel ouderen weinig merken van de voorgestelde middeleeuwse praktijken. Negen van de tien Bulgaren boven de 60 hebben geen of hooguit een paar tanden, meldde de tandartsenvereniging.

Bron: 17/11/2011 HLN.be
http://www.hln.be/hln/nl/921/Kanaal...patienten.dhtml

Eigen Mening:
Ik vind het een onmenselijk voorstel. Ik vind de gedachte aan een tandarts al pijnlijk genoeg. Om dan ook nog eens tanden te laten trekken zonder verdoven moet toch ondragelijk zijn. Ik vind het goed dat de Bulgaarse krant hier op in gaat. De mensen met weinig geld, eten vaak ongezonder omdat ze de dure voeding niet kunnen veroorloven. Hierdoor zullen ze misschien vaker naar de tandarts moeten. Ik vind dat zulke regels verboden zouden moeten worden.
Met citaat antwoorden